Zoeken - Zoekresultaten
Waterschap Limburg wil met deelname aan het Initiatief Boshommellandschap de groei van bijzondere bijenpopulaties in het heuvelland vergroten.
Door middel van gitterrollen de aardappelrug verruigen waardoor neerslag wat op de aardappelrug minder kans krijgt om af te spoelen en meer kans krijgt om te infiltreren
Het verhogen van organische stof gehalte in de bodem om de infiltratiecapaciteit van de bodem te vergroten.
Hoe grasbaanbeheer in boomgaarden de afspoeling van water kan verminderen.
Gras is een groenblijvend gewas dat de bodem verruwt en de bodem het hele jaar bedekt. Permanent gras telen op risicopercelen- of plekken is daarmee een optie om waterafstroming te beperken
Het eerste onderzoeksrapport van de rekenkamer is positief ontvangen door het Algemeen Bestuur.
.
Als voorbereiding op de verdere uitwerking van de dijkversterking Thorn – Wessem en de herinrichting van de Thornerbeek vinden er dit jaar verschillende onderzoeken plaats.
Om u als bewoner of ondernemer in het Maasdal te blijven beschermen, werken we iedere dag aan sterke dijken.
Om de rivier de ruimte te geven die het nodig heeft, zijn we soms genoodzaakt dijken te verleggen. Hiervoor kopen we grond aan, van particulieren of bedrijven. Dit heet grondverwerving. Gert-Jan van Walsum is adviseur vastgoed bij Waterschap Limburg en Rob Hulshoff is taxateur. Lees hun verhaal hier.
Lees hier de veelgestelde vragen over project Vierwaarden voor specifiek de gebieden uit gemeente Venlo.
Lees hier de veelgestelde vragen over participatie voor project Vierwaarden.
Lees hier de veelgestelde vragen over de historie van project Vierwaarden.
Lees hier de veelgestelde vragen over de financiën van project Vierwaarden.
Lees hier de veelgestelde vragen over de oplossingsrichtingen en maatregelen voor project Vierwaarden.
Lees hier de veelgestelde vragen over de gebieden en opgave voor project Vierwaarden.
We kunnen niet het hele rivierbed aan de rivier teruggeven, omdat we dan huizen buitendijks zouden moeten plaatsen. Daarom gaan we de dijken zover mogelijk terugleggen. Zo krijgt de Maas meer ruimte voor hoogwater. Wat niet met een dijkverlegging lukt, moeten we met rivierverruiming oplossen. Dit kan bijvoorbeeld door het aanleggen van geulen. De minister heeft op basis van berekeningen vastgesteld dat het gaat om 20 hectare.
Het lijkt weinig, maar de centimeters die nodig zijn voor de totale waterstanddaling hoeven we niet alleen in ons projectgebied te zoeken. Ook andere projecten in het Maasdal, zoals Ooijen Wanssum en Groene Rivier Well, dragen hier positief aan bij. Daarnaast profiteert een gebied kilometers verderop (en andersom) ook van maatregelen van een project. Al deze positieve effecten kunnen we dus bij elkaar optellen.
Het aantal van 5 cm is aan de hand van modellen voorspeld en berekend. Volgens de berekeningen is minimaal 5 cm voldoende. Meer cm kán beter zijn, maar dit kan ook ten koste gaan van de andere doelen. Dit onderzoeken we in de verkenning.
Dit kan door de bestaande dijk naar achteren te plaatsen. Daardoor komt een groter gebied binnen de dijk te liggen. Daarnaast krijgt de Maas ook meer ruimte door het graven van verlagingen. Meer uitleg hierover vind je door deze video te bekijken.
Project Vierwaarden is een rijksproject binnen het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). De Minister van Infrastructuur en Waterstraat is formeel opdrachtgever/bevoegd gezag. De afspraken over de samenwerking en de opdracht liggen vast in de startbeslissing. Hierin staat een aantal zaken die belangrijk zijn bij de start van een project. Denk aan de projectdoelstellingen, het budget en de planning. Aan de hand van de startbeslissing zijn alle partners gezamenlijk begonnen aan de verkenning. De startbeslissing kun je hier lezen.
Het is nog niet bekend welk pakket aan maatregelen er uiteindelijk komt. Hiervoor gaan we in de verkenningsfase mogelijke oplossingsrichtingen naast elkaar leggen, waarin zowel waterveiligheid, natuur en landschap, ruimtelijke ontwikkeling en ruimtelijke kwaliteit verbeterd worden. Dankzij het beoordelingskader en de voorverkenning hebben we wel al een aardig beeld van de mogelijke oplossingsrichtingen. Samen met bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden gaan we het mogelijke pakket aan maatregelen onderzoeken.
In de voorverkenning zijn er voor elk gebied rivierkundige schetsen gemaakt. Deze rivierkundige schetsen gaan uit van wat voor de rivier de beste situatie zou zijn. Er zijn toen al een aantal oplossingsrichtingen uitgewerkt. In de eerste fase van de verkenning is er samen met betrokkenen gekeken naar deze oplossingsrichtingen. De oplossingsrichtingen die ook binnen onze kaders passen, beschrijven we in de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Uiteindelijk willen we per deelgebied meerdere oplossingsrichtingen verder gaan onderzoeken in de Milieueffectenrapportage. Daarbij onderzoeken we de effecten op onder andere water, bodem en de leefomgeving. Daarnaast kijken we ook naar kosten en draagvlak.
In het beoordelingskader staat waar maatregelen aan moeten voldoen. Het beoordelingskader is onderdeel van de NRD.
Bij de start van de verkenning waren er al een aantal bouwstenen in beeld. Na inbreng vanuit de omgeving zijn de volgende bouwstenen mogelijk: aanleg nieuwe waterkering, aanleg nieuwe waterkering als contructie, bestaande waterkering versterken, bestaande waterkering verwijderen, korte hoogwatergeul, lange hoogwatergeul, ondiepe kwelgeul, diepe kwelgeul, maaiveldverlaging, verlaagde weg, brug, jachthaven verplaatsen, natuurontwikkeling langs de oevers, aanleg natuur.
We hebben niet elk gebied nodig om onze doelstellingen te behalen. Het zou dus kunnen dat het uiteindelijk niet nodig is om in uw gebied maatregelen te treffen. Tijdens de verkenning gaan we met inwoners, ondernemers en andere betrokkenen de puzzel leggen en kijken wat de best mogelijke opties per gebied zijn. De stuurgroep beslist hier over.
Wel is duidelijk dat er sowieso aan beide zijden van de Maas maatregelen gaan komen, zodat zowel gemeente Venlo als gemeente Horst aan de Maas gaan profiteren van de kansen die dit project biedt.
Meer zoeken
Via onderstaande sites kunt u meer overheidsinformatie vinden.
