Well: De Maas is een levend schilderij

Gepubliceerd op 9 oktober 2017

Grad Sijberts 1

Toen Grad Sijberts en zijn vrouw hoorden dat er een huis aan de Grotestraat in Well vrij kwam, zetten ze alles op alles om dat te kunnen kopen. Dat lukte, en sindsdien genieten ze elke dag van hun prachtige uitzicht over de Maas. Als Well overstroomt zijn wij als eerste aan de beurt, maar we hebben nooit getwijfeld. Dit is onze plek.

Grad Sijberts is geboren en getogen in Well, net als zijn vrouw. Ze groeiden op met de Maas. Al onze herinneringen zijn met de rivier verweven, vertelt Grad. Vroeger zwommen we in de Maas, we namen de kinderen altijd mee uit fietsen om bootjes te kijken en we zitten s avonds vaak met onze buren op een bankje aan de Maas te praten. Het ontstaan van ons dorp hangt nauw samen met de rivier, want dit was n van de weinige plekken waar je de Maas over kon steken. Daar maakten de Romeinen al gebruik van. De Maas zorgt er ook voor dat Well een hecht dorp is. De saamhorigheid is groot, zegt Grad. Tijdens het hoogwater in 1993 en 1995 stonden we allemaal klaar om elkaar te helpen.

Well_grotestraat1_GerPeeters

Nooit getwijfeld

Tijdens het hoogwater woonden Grad en zijn gezin nog in een hoger gelegen deel van Well. We zaten daar prima, maar we waren toch op zoek naar een huis met uitzicht op de Maas, zegt Grad. Toen ik hoorde dat de vorige bewoner dit huis wilde verkopen, wisten we meteen: dit is van ons. We wonen hier prachtig en vanuit alle kamers hebben we een geweldig uitzicht over de Maas. Het is een bewegend schilderij, heel rustgevend. We hebben nooit getwijfeld vanwege het water voor de deur, ondanks dat ons huis als eerste overstroomt bij hoogwater. Families wonen hier al generaties lang, die waren allang weggegaan als het water echt een probleem zou zijn. Onze kelder loopt wel eens onder, maar de bijzondere sfeer en het uitzicht maken dat ongemak meer dan goed.

Niet laten verrassen

Grad is lid van de dorpsraad Well en is goed op de hoogte van wat er in de omgeving gebeurt. Op andere plaatsen zag ik dat er dijkversterkingsprojecten werden gestart, zegt hij. Ik wilde me niet laten verrassen en als dorpsraad zijn we in gesprek gegaan met Waterschap Limburg. Toen hoorden we dat er inderdaad plannen waren voor een dijkversterkingsproject in Well. Onze dijken en kades moeten met anderhalve meter verhoogd worden. Dat was een klap in ons gezicht. Natuurlijk staat veiligheid voorop, maar anderhalve meter is extreem. Er moet een oplossing komen die Well decennia lang beschermt. Dat zijn weer typisch Nederlandse regels. Kunnen we niet iets maken voor kortere tijd? Dan moeten we toch onderhoud uitvoeren en dan bekijken we dan waar we staan. Ook wat betreft klimaatverandering.

Well_dijk21_Ger Peeters2

Goed overleg

Het overleg met het waterschap verliep aanvankelijk stroef. We hadden niet het gevoel dat we gehoord werden, zegt Grad. De dorpsraad en bewoners besloten belangengroepen op te richten en nu is het overleg beter. Er wordt goed naar ons geluisterd en meegedacht. Toch maken we ons zorgen, want met de geplande dijkverhoging zou Well van de Maas afgesloten worden. We willen graag een maatwerkoplossing, bijvoorbeeld beweegbare coupures. Dat is duurder, maar dat mag best, als je iets bouwt wat lange tijd mee moet gaan. Ik hoop dat ons mooie uitzicht blijft. Zonder zicht op de Maas is Well Well niet meer.