Zoeken - Zoekresultaten
Nieuwsservice 24 april 2025
HBO/WO | SCHAAL 11 | TIJDELIJK | 32-36 UUR
Uit onderzoek is gebleken dat de beoogde nieuwe locatie voor de jachthaven (Océ-weerd) helaas niet geschikt is om het hele programma in te passen. Het verkennen van andere locaties zou project Vierwaarden vertragen. Om te voorkomen dat het langer duurt voordat het gebied weer beschermd is tegen hoogwater, is besloten dat het verplaatsen van de jachthaven niet meer binnen project Vierwaarden wordt opgepakt.
De jachthaven wordt niet langer meegenomen in dit project. Verder verandert er niks voor project Vierwaarden en blijven wij werken aan onze opgave, rivierverruiming en dijkversterking hand in hand met natuur en recreatieve ontwikkeling, volgens de bestaande planning.
De gemeente pakt dit nu zelf verder op. Er wordt gekeken naar andere geschikte locaties en mogelijkheden. De gemeente blijft als samenwerkingspartner nauw betrokken bij Vierwaarden, dus we blijven manieren vinden om elkaar te versterken.
Lees hier de veelgestelde vragen over de verplaatsing van de jachthaven in Venlo.
Lees hier alle veelgestelde vragen voor project Vierwaarden.
Nieuwsservice 1 mei 2025
In de voorverkenning zijn er voor elk gebied rivierkundige schetsen gemaakt. Deze rivierkundige schetsen gaan uit van wat voor de rivier de beste situatie zou zijn. Er zijn toen al een aantal oplossingsrichtingen uitgewerkt. In de eerste fase van de verkenning is er samen met betrokkenen gekeken naar deze oplossingsrichtingen. De oplossingsrichtingen die ook binnen onze kaders passen, beschrijven we in de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD).
Inmiddels zijn de oplossingsrichtingen vertaald naar een aantal ontwerpen die verder onderzocht worden in ons Milieueffectrapport (MER). Daarin worden de effecten op onder andere water, bodem en de leefomgeving onderzocht. Daarnaast wordt gekeken naar kosten en draagvlak. In het najaar van 2025 organiseren we diverse bijeenkomsten om u bij te praten over dit MER: hoe komt het tot stand, wat staat er precies in en wat zijn vervolgstappen? Deze informatie kunt u tegen die tijd ook op deze webpagina vinden.
Om te voorkomen dat het milieu en uw omgeving te sterk worden aangetast bij grote infrastructurele projecten krijgen deze een volwaardige plek in de besluitvorming. Dit doen we met het instrument MER. Deze Milieueffectrapportage (MER) brengt specifiek de milieugevolgen van een plan in beeld voordat tot besluitvorming wordt overgegaan. We onderzoeken de effecten op onder andere leefomgeving, lucht, water, bodem, landschap, geluid en gezondheid. Met de uitkomsten van het MER kunnen we de best mogelijke oplossing bepalen: de voorkeursbeslissing.
In de afgelopen jaren hebben we inbreng uit de omgeving opgehaald. Deze inbreng is vervolgens gebruikt bij het aanscherpen van de oplossingsrichtingen. Dit is een continue proces geweest waarbij we uiteindelijk hebben kunnen bepalen welke oplossingsrichtingen we in het MER gaan zoeken. U vindt de ontwerpen die we in het MER gaan onderzoeken bij onze documenten.
In sommige varianten die in het Milieueffectrapport (MER) worden onderzocht, zijn al fietspaden in de ontwerpen getekend. Het gaat specifiek om de varianten waarin de fietspaden mogelijk langs de dijk of in de uiterwaarden komen te liggen. Echter, er is nog geen definitieve keuze gemaakt.
Voor verbindingswegen en wandelpaden geldt dit niet. Deze worden op een later moment uitgewerkt.
In Nederland hechten we veel waarde aan het milieu en de omgeving. Om te voorkomen dat het milieu en uw omgeving te sterk worden aangetast bij grote infrastructurele projecten krijgen deze een volwaardige plek in de besluitvorming. Dit doen we met het instrument MER. Een MER brengt specifiek de milieugevolgen van een plan in beeld voordat tot besluitvorming wordt overgegaan. We onderzoeken de effecten op onder andere leefomgeving, lucht, water, bodem, landschap, geluid en gezondheid. Met de uitkomsten van de MER kunnen we de best mogelijke oplossing bepalen: de voorkeursbeslissing.
In Nederland hechten we veel waarde aan het milieu en de omgeving. Om te voorkomen dat het milieu en uw omgeving te sterk worden aangetast bij grote infrastructurele projecten krijgen deze een volwaardige plek in de besluitvorming. Dit doen we met het instrument MER. Een MER brengt specifiek de milieugevolgen van een plan in beeld voordat tot besluitvorming wordt overgegaan. We onderzoeken de effecten op onder andere leefomgeving, lucht, water, bodem, landschap, geluid en gezondheid. Met de uitkomsten van de MER kunnen we de best mogelijke oplossing bepalen: de voorkeursbeslissing.
Project Arcen gaat aan de slag met de dijkversterkingsopgave in Arcen. De versterking van de dijken rond Arcen wordt in project Vierwaarden niet meegenomen. Vierwaarden richt zich op het gebied Hertogbroek ten noorden van Arcen (hier zijn geen dijken).
Daarnaast werkt Rijkswaterstaat in Velden aan het programma ‘Kaderrichtlijn Water (KRW)’. Dit ligt in het projectgebied van Vierwaarden. Ook wordt in Venlo-Noord de monding van de Stepkensbeek door Rijkswaterstaat aangepast. Hier gaat mogelijk een van onze geulen overheen.
We houden nauw contact met het projectteam van Arcen en met Rijkswaterstaat.
Binnen Vierwaarden gaan rivierverruiming en dijkversterking hand in hand met natuur en recreatieve ontwikkeling. Om bij te dragen aan het laatste doel, is onderzocht of de jachthaven vanuit de industriehaven van Venlo verplaatst kan worden naar de oostoever van de rivier: de Océ-Weerd. Helaas blijkt uit uitgebreid onderzoek dat deze verplaatsing niet haalbaar is. Om te voorkomen dat het project (en daarmee de hoogwaterveiligheid) vertraagt, is besloten dat het verplaatsen van de jachthaven niet langer binnen Vierwaarden wordt opgepakt. U kunt er meer over lezen in dit nieuwsbericht.
Door klimaatverandering zal de kans op extreme buien, regenwateroverlast en overstromingen toenemen. Het is belangrijk om vooruit te kijken en nu al rekening te houden met toekomstige klimaatontwikkelingen. Waterschap Limburg heeft daarom in opdracht van programma Waterveiligheid en Ruimte Limburg (WRL) overstromingskaarten opgesteld. Voor deze kaarten is vooruitgekeken naar het jaar 2100 en de risico’s die we in dat jaar op basis van klimaatverandering verwachten.
Via de nota 'Samen Duurzaam' werkt Waterschap Limburg mee om deze doelstellingen te behalen. Om de verandering in goede banen te leiden, gebruiken we de CO2-prestatieladder.
Meer zoeken
Via onderstaande sites kunt u meer overheidsinformatie vinden.