Zoeken - Zoekresultaten
Een grafische weergave van de tijdlijn wat er gebeurd is langs de Limburgse Maas.
Algemeen is de verwachting dat het door klimaatverandering in de komende eeuw vaker heel hard gaat regenen. Bij een regenrivier als de Maas betekent dit een grotere kans op hoogwater. Deze verhoogde kansen zijn verwerkt in de berekeningen om de hoogte en sterkte van de dijken te bepalen. De verwachte hogere rivierafvoer is ook reden om de komende eeuw niet alleen dijken te versterken maar ook de ruimte voor de rivier te vergroten. Langs het hele traject van de Maas zijn daarom dijkverleggingen en hoogwatergeulen voorzien. Door de klimaatverandering zal er naar verwachting ook vaker grote droogte optreden. De waterstand in de Maas zal dus zowel vaker extreem hoog als extreem laag staan.
Het rivierbed is het stroomgebied van de Maas. Deze bestaat uit een zomerbed en een winterbed. Het zomerbed is het deel van de rivier waarin het water altijd stroomt. In het winterbed stroomt de Maas alleen bij hoogwater. Hier kan water (tijdelijk) doorstromen en geborgen worden, waardoor het water niet over de dijk heen gaat. In sommige delen van het winterbed staan bedrijven en huizen. De Maas kan dat gedeelte bij hoogwater dus niet gebruiken. We zoeken naar oplossingen waarbij we zoveel mogelijk ruimte aan de rivier terug kunnen geven, zonder aan de bebouwing te komen.
Wij werken met een flexibel kantoorconcept. Onze locaties zijn zo ontworpen en ingericht dat het alle gelegenheid biedt tot ontmoeten en concentreren maar ook tot communiceren en faciliteren.
Jeanne Hesen-Slots
Van 2013 tot en met 2020 versterkt Waterschap Limburg de dijken langs de Maas. Bekijk hier de veel gestelde vragen en antwoorden.
U betaalt indirect mee via de waterschapsbelasting die u jaarlijks betaalt. Een klein deel hiervan benut het waterschap voor het onderhouden van de dijken langs de Maas.
In het gebied Venlo-Velden heeft het project Meer Maas Meer Velden gespeeld. Voor dit project was onvoldoende draagvlak zowel bestuurlijk als vanuit de omgeving. Bovendien was het project financieel niet haalbaar.
De verplaatsing van de jachthaven was onderdeel van een groter plan om ruimte te maken voor de Maas én de herontwikkeling van het havengebied. Het idee was om verschillende opgaven slim te combineren, zoals waterveiligheid, recreatie en economische ontwikkeling.
Ja, bijvoorbeeld met de waterschappen in Noord-Brabant. Langs de hele Maas vindt een veelheid aan projecten plaats. Die hebben onderling verband met elkaar. Hierover is het waterschap ook in gesprek met de provincies Noord-Brabant en Limburg die de onderlinge samenhang verder onderzoeken.
Ook met buurland België vindt regelmatig afstemming plaats. Daar worden ook maatregelen genomen om de waterstanden van de Maas te verlagen. Dat heeft ook effect op de werkzaamheden in Limburg.
Deze dijk is afgekeurd en moet dus versterkt worden. Naast versterking van de bestaande dijk, ligt er ook ten aanzien van de locatie van de dijk een opgave. We moeten in het gebied namelijk ook ruimte maken voor de Maas. In Venlo en Velden liggen grote oppervlakten rivierbed achter de huidige dijk. Door de dijken naar achteren te verplaatsen, krijgt de Maas de ruimte die zij nodig heeft. Bekijk voor meer uitleg deze video.
Het project heeft vijf doelen. Over een aantal doelen zijn ‘harde’ afspraken gemaakt:
- Waterveiligheid door dijkversterking, waarbij minimaal de dijken bij Velden en Venlo-Noord moeten worden versterkt
- Waterveiligheid door meer ruimte voor de Maas, waarbij tenminste 20 hectare rivierbed voor de Maas behouden moet blijven en 5 cm waterstanddaling bij hoogwater moet plaatsvinden
- Natuur, waarbij er een stapsteen tussen de Gelderse Poort en Grensmaas moet komen
- Ruimtelijke kwaliteit
- Ruimtelijke ontwikkeling
Meer zoeken
Via onderstaande sites kunt u meer overheidsinformatie vinden.