Waterschap vraagt Interreg-subsidie voor Rode Beek

Waterschap Limburg gaat nog dit jaar aan de slag met de herinrichting van de Rode Beek tussen Millen en Susteren. De beek vormt de grens met Duitsland, vanaf de instroom van de Saefelerbach bij Isenbruch tot en met de Westzipfel. Vanwege het internationale karakter van dit project zien de deelnemende partijen kansen om in aanmerking te komen voor Interreg-subsidie. Met deze subsidie kan het project verder verbeterd worden. Daarom is woensdag 7 februari de aanvraag ondertekend door het waterschap, de Gemeinde Selfkant en de Kreis Heinsberg.

Interreg is een Europese subsidieregeling voor ruimtelijke en regionale ontwikkeling. Interreg-projecten kenmerken zich door de samenwerking van partijen uit verschillende landen. Aangezien we bij dit project samenwerken met de Gemeinde Selfkant, Kreis Heinsberg en de Bezirksregierung Köln, behoort een Interreg-subsidie tot de mogelijkheden. Het subsidiegeld willen we voornamelijk inzetten voor het herinrichtingsdeel waar de Rode Beek en de landsgrens samenvallen. Hier zien we kansen om het project uitgebreider maar vooral beter aan te pakken op het gebied van ecologie. Dit betekent dat we de natuur in en om de beek meer ruimte kunnen geven.

Beter voor plant en dier

Op Nederlands grondgebied werkt het waterschap al nauw samen met onder meer de Provincie Limburg, Natuurmonumenten, de gemeente Echt-Susteren en de gemeente Sittard-Geleen. Doel van het project is de Rode Beek op dit deel geschikter te maken voor planten en dieren. Het natuurlijke systeem wordt hersteld om te voldoen aan de Kaderrichtlijn Water (KRW).

Meer informatie

Inmiddels is het voorlopig ontwerp klaar. De uitvoeringswerkzaamheden starten waarschijnlijk in de loop van 2024 en zijn in 2025 afgerond. Actuele informatie over dit project is te vinden via de projectpagina.