Zoeken - Zoekresultaten
Als mais in rijen wordt gezaaid, krijg je vrij makkelijk een ‘stroomgeul’ waar geen hindernissen zijn voor het (tijdelijk) overtollig water om te gaan stromen. Door maïsplanten regelmatiger over het veld te verdelen dan bij een gangbare rijafstand van 75 cm, ontstaat er een situatie waarbij waterafstroming door de maisplanten meer geremd wordt en de inslag van water tussen de rijen beperkt wordt. De ideale situatie ontstaat door de maisplanten in driehoeksverband te zaaien, waarbij de afstanden tussen de planten in alle richtingen zoveel mogelijk gelijk is. Dit ontstaat bij een rijafstand van 37,5 cm.
De mate van bodembedekking bepaalt in hoeverre de kracht van neerslag wordt gebroken voordat het de bodem bereikt. Bij de gewaskeuze wordt de basis gelegd voor bodembedekking. Met name gewassen, die in de gevoelige periode (april tot juli) geen bodembedekking hebben zijn het gevoeligst voor dichtslaan (slemp) van de bodem en daarmee erosiegevoelig met als gevolg beperkte infiltratie. Naarmate een gewas in het voorjaar sterker ontwikkeld is, wordt de bodem beter beschermd tegen neerslag en erosie.
In de basis is grasland een goede manier om erosie en wateroverlast te voorkomen. Goed beheer van het grasland is echter nodig om de infiltratiecapaciteit te borgen. Door te kiezen voor kruidenrijk grasland kan daarin mogelijk nog een extra stap gezet worden. Het kruidenmengsel zorgt voor een intensieve en diepe beworteling en poriën en biedt mogelijkheden om water af te voeren in de bodem.
Meld je aan en meet met ons mee!
Heb jij interesse om mee te doen of wil jij meer informatie over deelname aan het project? Neem dan contact met ons op via dit formulier.
De bever is een actief dier en is steeds in beweging. Bij zijn natuurlijke gedrag horen ook een aantal zaken die door de omgeving als onwenselijk kunnen worden ervaren. Het gedrag van bevers kan leiden tot schade welke onder 3 categorieën is ondergebracht, namelijk vraat-, graaf en natschade.
Hier kunt u alle nieuwsberichten over dit project nalezen.
Medicijnen zijn lastig uit afvalwater te verwijderen en vormen een grote uitdaging voor alle waterschappen. Als onderdeel van een landelijk onderzoek naar effectieve nieuwe methoden, doen we in Simpelveld onderzoek naar het effect van poederkooldosering in een Nereda®-installatie.
TV-serie Operatie Dijk
Waterschap Limburg geeft met het programma Water in Balans voorrang aan het aanpakken van wateroverlast door het veranderend klimaat. Maar dit kunnen we niet alleen. De maatregelen bedenken we, realiseren we en beheren we samen met de omgeving, dus ook met jou. Samen staan we aan de lat om Limburg klaar te stomen voor het nieuwe klimaat. In de onderstaande kaart vind je waar wij aan de slag zijn.
Uit onderzoek is gebleken dat de beoogde nieuwe locatie voor de jachthaven (Océ-weerd) helaas niet geschikt is om het hele programma in te passen. Het verkennen van andere locaties zou project Vierwaarden vertragen. Om te voorkomen dat het langer duurt voordat het gebied weer beschermd is tegen hoogwater, is besloten dat het verplaatsen van de jachthaven niet meer binnen project Vierwaarden wordt opgepakt.
De jachthaven wordt niet langer meegenomen in dit project. Verder verandert er niks voor project Vierwaarden en blijven wij werken aan onze opgave, rivierverruiming en dijkversterking hand in hand met natuur en recreatieve ontwikkeling, volgens de bestaande planning.
De gemeente pakt dit nu zelf verder op. Er wordt gekeken naar andere geschikte locaties en mogelijkheden. De gemeente blijft als samenwerkingspartner nauw betrokken bij Vierwaarden, dus we blijven manieren vinden om elkaar te versterken.
Lees hier de veelgestelde vragen over de verplaatsing van de jachthaven in Venlo.
Lees hier alle veelgestelde vragen voor project Vierwaarden.
In de voorverkenning zijn er voor elk gebied rivierkundige schetsen gemaakt. Deze rivierkundige schetsen gaan uit van wat voor de rivier de beste situatie zou zijn. Er zijn toen al een aantal oplossingsrichtingen uitgewerkt. In de eerste fase van de verkenning is er samen met betrokkenen gekeken naar deze oplossingsrichtingen. De oplossingsrichtingen die ook binnen onze kaders passen, beschrijven we in de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD).
Inmiddels zijn de oplossingsrichtingen vertaald naar een aantal ontwerpen die verder onderzocht worden in ons Milieueffectrapport (MER). Daarin worden de effecten op onder andere water, bodem en de leefomgeving onderzocht. Daarnaast wordt gekeken naar kosten en draagvlak. In het najaar van 2025 organiseren we diverse bijeenkomsten om u bij te praten over dit MER: hoe komt het tot stand, wat staat er precies in en wat zijn vervolgstappen? Deze informatie kunt u tegen die tijd ook op deze webpagina vinden.
Om te voorkomen dat het milieu en uw omgeving te sterk worden aangetast bij grote infrastructurele projecten krijgen deze een volwaardige plek in de besluitvorming. Dit doen we met het instrument MER. Deze Milieueffectrapportage (MER) brengt specifiek de milieugevolgen van een plan in beeld voordat tot besluitvorming wordt overgegaan. We onderzoeken de effecten op onder andere leefomgeving, lucht, water, bodem, landschap, geluid en gezondheid. Met de uitkomsten van het MER kunnen we de best mogelijke oplossing bepalen: de voorkeursbeslissing.
In de afgelopen jaren hebben we inbreng uit de omgeving opgehaald. Deze inbreng is vervolgens gebruikt bij het aanscherpen van de oplossingsrichtingen. Dit is een continue proces geweest waarbij we uiteindelijk hebben kunnen bepalen welke oplossingsrichtingen we in het MER gaan zoeken. U vindt de ontwerpen die we in het MER gaan onderzoeken bij onze documenten.
In sommige varianten die in het Milieueffectrapport (MER) worden onderzocht, zijn al fietspaden in de ontwerpen getekend. Het gaat specifiek om de varianten waarin de fietspaden mogelijk langs de dijk of in de uiterwaarden komen te liggen. Echter, er is nog geen definitieve keuze gemaakt.
Voor verbindingswegen en wandelpaden geldt dit niet. Deze worden op een later moment uitgewerkt.
In Nederland hechten we veel waarde aan het milieu en de omgeving. Om te voorkomen dat het milieu en uw omgeving te sterk worden aangetast bij grote infrastructurele projecten krijgen deze een volwaardige plek in de besluitvorming. Dit doen we met het instrument MER. Een MER brengt specifiek de milieugevolgen van een plan in beeld voordat tot besluitvorming wordt overgegaan. We onderzoeken de effecten op onder andere leefomgeving, lucht, water, bodem, landschap, geluid en gezondheid. Met de uitkomsten van de MER kunnen we de best mogelijke oplossing bepalen: de voorkeursbeslissing.
In Nederland hechten we veel waarde aan het milieu en de omgeving. Om te voorkomen dat het milieu en uw omgeving te sterk worden aangetast bij grote infrastructurele projecten krijgen deze een volwaardige plek in de besluitvorming. Dit doen we met het instrument MER. Een MER brengt specifiek de milieugevolgen van een plan in beeld voordat tot besluitvorming wordt overgegaan. We onderzoeken de effecten op onder andere leefomgeving, lucht, water, bodem, landschap, geluid en gezondheid. Met de uitkomsten van de MER kunnen we de best mogelijke oplossing bepalen: de voorkeursbeslissing.
Meer zoeken
Via onderstaande sites kunt u meer overheidsinformatie vinden.
