Dijkversterking Steyl - Maashoek - veel gestelde vragen


Heeft u vragen? Neem dan contact op met omgevingsmanager Luuk Claessens via 088 – 88 90 100 of stuur een mail naar dijkversterking@waterschaplimburg.nl.

  • Waarom wordt de dijk bij Steyl - Maashoek versterkt?

De dijk bij Maashoek, gelegen aan de zuidkant van Steyl, is een kleine maar belangrijke schakel in het dijktraject Venlo en vormt op dit moment een zwakke plek in dit traject. De dijk bestaat uit een groene dijk afgewisseld met een keermuur. Op een groot deel van de keermuur wordt bij hoogwater een demontabele wand gezet van 1.75 meter. Op dit moment is de hoogwaterbescherming niet hoog en sterk genoeg meer om Steyl ook in de toekomst goed te beschermen. Zo brak de dijk in 2003 al eens door. De groene dijk en keermuur moeten aanzienlijk verhoogd worden om Steyl ook in de toekomst veilig te houden voor hoogwater.

  • Is het nu onveilig in Steyl – Maashoek?

Op dit moment is de dijk niet hoog en sterk genoeg meer om Steyl ook in de toekomst goed te beschermen tegen hoogwater. In 2003 is coupure van Steyl kapot gegaan, toen stond het plein onder water en ook in de aan het plein grenzende huizen. Die coupure is toen goed gerepareerd. Daarnaast houdt het waterschap de waterkering van Steyl - Maashoek extra goed in de gaten. Middels een noodplan kan het waterschap tijdens hoogwater extra maatregelen treffen om de veiligheid van de huidige waterkering te borgen.

  • Hoe sluit het traject in Steyl aan op dijkversterking in buurtdorpen en gemeenten?

Op 16 verschillende plekken wordt zo’n 70 kilometer dijk versterkt of verlegd. Samen met omwonenden, ondernemers, overheden en andere belanghebbenden bekijkt het waterschap per dijktraject de mogelijkheden. Uiteindelijk worden er keuzes gemaakt, bijvoorbeeld het bepalen van het tracé of het type dijk. Bij die keuzes spelen verschillende aspecten een rol. Deze aspecten zijn opgenomen in het afwegingskader. Het waterschap kijkt naar al deze verschillende aspecten, zowel per project als voor het totale programma.

Voor elk dijktraject worden andere afwegingen gemaakt, dit gebeurt met het afwegingskader. 95% van de dijken in Limburg zijn groene dijken, 5% zijn harde keringen. Soms komt de kering niet op een publieke plek maar bij huizen, in dat geval is een zelfsluitende kering geen optie, maar een kering met glas. Het waterschap kiest er voor om niet een heel dijktraject in 1 keer te vervangen of te verhogen; de delen die nog goed zijn worden pas aangepast als dat nodig is. Daardoor kan het zo zijn dat een deel van het dijktracé een lagere hoogte heeft dan bijvoorbeeld het gedeelte in Steyl-Maashoek.

Uiterlijk in 2035-2050 moeten alle keringen zijn aangepast.

  • Wat voor dijk komt er in Steyl - Maashoek?

Samen met de gemeente Venlo ging Waterschap Limburg in gesprek met de bewoners en bedrijven ‘op’ Steyl. Er werd een omgevingswerkgroep opgericht om samen de opgave, de kansen en de knelpunten te verkennen. Met alle kennis uit het gebied op tafel kon het waterschap zorgvuldige keuzes maken. Vanwege het bijzondere beschermde karakter van het dorp én het feit dat het plein een publieke plek is, kon het waterschap kijken naar een unieke oplossing: een zelfsluitende kering. Dat is een kering die zonder enig menselijk ingrijpen ‘uit zichzelf’ omhoog komt bij hoogwater. De zelfsluitende kering ontneemt het bijzondere uitzicht vanaf én naar het openbare plein straks alleen op het moment dat het ook echt nodig is: bij hoogwater.

  • Welk deel van Steyl is precies het beschermd dorpsgezicht?

Kloosterdorp Steyl is voor een groot deel Rijksbeschermd dorpsgezicht. De precieze begrenzing van het beschermde dorpsgezicht in Steyl is online te vinden.

  • Is er wel genoeg ervaring met zo’n zelfsluitende kering? Hoe kunnen jullie garantie bieden dat er een goed systeem komt, als het nog nieuw is?

Er is al veel ervaring met verschillende technieken, en er zijn ook al twee zelfsluitende keringen in gebruik in Nederland: een korte in Neer (3 m lang en 1,5 m hoog) en een langere in Spakenburg (360 m lang en 80 cm hoog). Maar die voor Steyl wordt wel bijzonder, want die wordt veel hoger (circa 160 m lang en 2,7 m hoog). Er zitten daarom ook stappen in het proces om de kering goed te testen. De aannemer moet aantonen dat het systeem voldoet, en daar zijn methodieken voor. Net als bijvoorbeeld voor een nieuw vliegtuig dat is gebouwd en dat voor de eerste keer de lucht in gaat.

  • Hoe lang kan de zelfsluitende kering straks mee?

Het werken aan hoogwaterveiligheid gaat altijd door. Maar de fundering van de nieuwe kering in Steyl moet als hij klaar is weer zo’n 100 jaar meekunnen. De bovenkant moet ongeveer 50 jaar meegaan.

  • Wanneer beginnen de werkzaamheden?

Verwachting is dat ze beginnen in 2023 en zeker zo’n negen maanden duren. Misschien is er nog een uitloop richting 2024. Hiervan staat ook een tijdlijn op de site.

  • De uitvoering gaat straks heel ingrijpend zijn; dat duurt misschien wel langer dan gedacht. Hoe weten jullie dat de werkzaamheden echt klaar zijn als het hoogwaterseizoen begint? Kan dat wel op een veilige manier?

Veiligheid is een randvoorwaarde. De aannemer moet dus in zijn plan verwerken wat hij doet als de werkzaamheden uitlopen. Hij kan dan bijvoorbeeld een tijdelijke kering neerzetten.

  • Waar kan er straks worden geparkeerd? Want dat wordt echt een probleem!

Het waterschap heeft met de gemeente afgesproken dat hetzelfde aantal publieke parkeerplekken wordt teruggebracht in het plan als er nu is. Verder wil de gemeente zich inspannen om toeristisch verkeer te ontmoedigen op de parkeerplaatsen te komen. Er wordt ook een bord geplaatst. Bewoners geven aan dat ze liefst toegewezen parkeerplekken voor zichzelf zouden zien en willen daarover in gesprek met de gemeente. Omgevingsmanager Luuk Claessens geeft aan dat het helder is dat dit door bewoners als probleem wordt ervaren.

  • Staat uw vraag er niet tussen?

Neem een kijkje tussen de algemene veel gestelde vragen.