Werkzaamheden op kleine schaal gestart bij Natte Natuurparel Broekhuizerbroek

Gepubliceerd op 18 december 2023

Broekhuizerbroek-luchtfoto-56 (Breedbeeld)

Aan de westkant van de Maas - in de gemeente Horst aan de Maas tussen Melderslo en Lottum - ligt de Natte Natuurparel Broekhuizerbroek. Het gebied wordt belast met gebiedsvreemd water en is de laatste jaren verdroogd. Dit was reden voor Waterschap Limburg om een plan met passende oplossingen op te stellen. Inmiddels is het waterschap op een aantal plekken al gestart met werkzaamheden. Door weersomstandigheden en terreinomstandigheden zijn veel werkzaamheden echter stopgezet.

De afgelopen maand is er veel regen gevallen. In een aantal werkgebieden zorgt dat voor vertraging van de werkzaamheden. Het waterschap houdt zorgvuldig de situatie in de gaten en overlegt met de aannemers wanneer welke werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. In de tussentijd wordt er, waar mogelijk, verder gewerkt. Doel van de aanpassingen is om water vast te houden waar dat kan en af te voeren waar dat moet, in combinatie met verbetering van zowel de waterkwaliteit als de ecologie van het natuurgebied Broekhuizerbroek.

Herstelmaatregelen

De te realiseren maatregelen zijn divers van aard. Zo zal de Langevense loop parallel aan de Broekhuizerdijk worden afgekoppeld. De wateraanvoer vanuit het zuidwesten wordt hiermee stopgezet en het landbouwwater wordt via de Boabel om het natuurgebied geleid. Onder de Broekhuizerdijk worden de duikers aangepast om de wateren met elkaar te verbinden. Hiermee wordt overloop van de Langevense loop naar Broekhuizerbroek bij hoge waterafvoer vermeden. Daarnaast wordt de Boabelse Loop heringericht. De Boabel wordt verbreed, zodat deze watergang de aanvoer, die eerst via de Langevense Loop afstroomde naar Broekhuizerbroek, kan verwerken.

Josette Van Wersch, lid dagelijks bestuur Waterschap Limburg: “Het Schuitwater behoort tot de eerste gebieden die – in opdracht van Provincie Limburg – zijn onderzocht om droogte te bestrijden.  We hebben een gedegen plan opgesteld, zodat het gebied zich kan herstellen en zijn hier al mondjesmaat mee gestart. De hoeveelheid regenval van de afgelopen periode dwingt ons echter om de planning bij te stellen.”

Verdroging

Broekhuizerbroek bestaat voornamelijk uit oude Maasmeanders met vochtige graslanden, moerassen, uitgeveende plassen en omliggende broekbossen. De verdroging heeft hier de afgelopen jaren zijn sporen nagelaten. Zo zijn de randen van de Maasmeanders verdroogd en is het grondwater dat normaal gesproken richting de Maasmeanders van boven naar beneden stroomt sterk in volume afgenomen. Ook op hoger gelegen delen binnen de oude Maasmeanders zijn verdrogingsverschijnselen zichtbaar. Boomwortels liggen bloot en diverse plantensoorten hebben zich teruggetrokken naar lagere delen. Het gebied heeft te maken gehad met een aantal droge jaren op rij. Daarnaast zijn er aanpassingen gedaan aan de waterafvoer en is er langdurig water onttrokken. De kwaliteit van het water is daarom slechter geworden.

Samenwerking en financiering

Afronding en oplevering staat gepland voor medio 2024. De plannen zijn tot stand gekomen in samenwerking met omwonenden, omliggende bedrijven, gemeente Horst aan de Maas, Provincie Limburg en Staatsbosbeheer. Het project wordt mede gefinancierd door de Provincie Limburg.

Meer informatie

Meer informatie over deze werkzaamheden is terug te vinden op de website van Waterschap Limburg via de projectpagina ‘Broekhuizerbroek’.