Van onderzoeken naar besluiten

Hieronder leest u het laatste nieuws over de conditionerende onderzoeken, de informatiebijeenkomst kwelgeulen die op 4 december plaatsvond , de te nemen besluiten voor het project Baarlo - Hout-Blerick en het ter inzage leggen van de Kennisgeving.

Conditionerende onderzoeken voor de dijkversterking en -verlegging, kwelgeulen en Kwistbeek

De afgelopen periode zijn brieven verstuurd over de aankondiging van conditionerende onderzoeken die in de laatste weken van 2023 en in 2024 worden uitgevoerd. Deze onderzoeken omvatten onder andere de inventarisatie van flora en fauna, het zoeken naar archeologische waarden, het zetten van grondboringen om de kwaliteit van de bodem in kaart te brengen en bijvoorbeeld hoogtemetingen van het landschap.

De resultaten van deze onderzoeken zijn nodig om te bepalen waar en hoe de dijk, kwelgeulen en Kwistbeek gerealiseerd kunnen worden. Wanneer onderzoeken plaatsvinden op uw perceel dan wordt u hier van op de hoogte gesteld en gaan wij met u in gesprek om ervoor te zorgen dat u hier zo min mogelijk hinder van ondervindt.

Terugblik informatiebijeenkomst kwelgeulen

Maandagavond 4 december vond de bijeenkomst over de kwelgeulen plaats. Zo’n 45 personen hebben de presentatie bijgewoond over de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek van de kwelgeulen. Na de presentatie was er nog ruimte om na te praten, de posters te bekijken en vragen te stellen. De presentatie en posters die op de avond zijn getoond, vindt u op onze website.

Te nemen besluiten voor project Baarlo  – Hout-Blerick

Met de vaststelling van het Programma Baarlo – Hout-Blerick in juni 2023 is de verkenningsfase voor het project afgerond. De vaststelling van het Programma is een belangrijke stap in het verder beschermen van de inwoners van Baarlo en Hout-Blerick, het verbeteren van ecologische kwaliteiten, het faciliteren van gebiedsontwikkelingen en verbeteren van evacuatieroutes.

In de planuitwerkingsfase, waarin we nu zitten, wordt het voorkeursalternatief en de daarin opgenomen maatregelen verder uitgewerkt en ingepast in de omgeving. Ook bereiden we  verschillende besluiten voor. De te nemen besluiten zijn:

• Voor het herstel van de Kwistbeek worden één of meer omgevingsvergunningen aangevraagd of een vrijwillig projectbesluit opgesteld. Het Dagelijks Bestuur van Waterschap Limburg stelt het projectbesluit Omgevingswet vast.
  • Voor de dijkversterking en dijkverlegging wordt een verplicht projectbesluit Omgevingswet opgesteld. De minister van Infrastructuur en Waterstaat stelt het projectbesluit vast.
  • Voor de aanleg van kwelgeulen worden één of meer omgevingsvergunningen aangevraagd of een vrijwillig projectbesluit opgesteld. De minister van Infrastructuur en Waterstaat stelt het projectbesluit vast.
  • Voor de gebiedsontwikkeling Hummerenweg stelt de gemeente Peel en Maas een (wijziging van het) omgevingsplan op.
  • Voor de evacuatieroutes en voorzieningen vraagt de betreffende gemeente één of meer omgevingsvergunningen aan.
  • Voor de realisatie van de onderzoeksopgaven (her)bouwlocaties en herinrichting van het middengebied Laerbroeck stelt de gemeente Venlo een (wijziging van het) omgevingsplan op.

Kennisgeving voornemen en participatie voor projectbesluit Omgevingswet

Bij het deelproject Herstel Kwistbeek gaat het om het op orde brengen van de benedenloop van de Kwistbeek. Dit deel van de beek loopt van de Ingweg tot aan de Maas en kruist hierbij de dijk. Het hoofddoel van dit deelproject is het verbeteren van de waterkwaliteit.

Doel van het project is de monding van de Kwistbeek in Baarlo meer natuurlijk in te richten, de leefomstandigheden voor flora en fauna die van nature in de beek thuishoren te verbeteren en hoe knelpunten voor afvoer en overlast kunnen worden aangepakt.

Het herstel van de Kwistbeek draagt bij aan de doelen voor de Kaderrichtlijn Water (KRW). Uiterlijk in 2027 dienen deze doelen gerealiseerd te zijn.
Hierbij informeren wij u dat  Waterschap Limburg in januari 2024 een Kennisgeving voornemen en participatie voor het deelproject Herstel Kwistbeek publiceert. Dit om aan te geven dat voor het herstel van de Kwistbeek een projectbesluit Omgevingswet kan worden genomen.. In deze kennisgeving wordt ook benoemd wie, waarover en wanneer kunnen meedenken en -werken aan het herstel van de Kwistbeek. Nadat u kennis hebt kunnen nemen van de kennisgeving via de publicatie, houden we een inloopbijeenkomst. We informeren u hierover via de nieuwsbrief.

Voor de deelprojecten Dijkversterking en dijkverlegging én Kwelgeulen publiceert de Minister in het voorjaar van 2024 twee kennisgevingen. Het gaat om eenzelfde kennisgeving voornemen en participatie voor de projectbesluiten voor de dijkversterking en dijkverlegging én voor de KRW Kwelgeulen. Ook in deze kennisgeving wordt benoemd wie, waarover en wanneer kunnen meedenken en – werken bij het verder uitwerken en inpassen van het voorkeursalternatief voor de dijkversterking en dijkverlegging én voor de kwelgeulen. Ook bij deze kennisgeving organiseren we een inloopbijeenkomst. Wij houden u op de hoogte via de nieuwsbrief.

Graag horen we uw mening

Wij zijn benieuwd naar uw mening over het project en hoe wij u hierover informeren. Dat meten we aan de hand van de zogenaamde tevredenheidsmonitor. Hiervoor kunt u zich aanmelden. U ontvangt dan bijvoorbeeld na een bijeenkomst een mail met een paar vragen. Het invullen van de vragenlijst kost een paar minuten per keer. Meldt u aan via Registratie formulier (uwmeningtelt.nu).

Terug naar het nieuwsoverzicht