Kom naar de feestelijke opening bij de Huilbeek in Beesel

Gepubliceerd op 9 mei 2023

De beekmonding en de herinrichting bij de Huilbeek zijn klaar! Samen met de omgeving, de gemeente Beesel, Rijkswaterstaat, Provincie Limburg en andere partners vormden we de doelen voor de Huilbeek om tot concrete plannen. Deze plannen zijn de afgelopen maanden uitgevoerd door de aannemer. We willen de laatste mijlpaal samen feestelijk vieren met de omgeving en de betrokken partijen. Dit doen we in de vorm van een wandeling door het gebied. U bent van harte uitgenodigd om aan te sluiten op maandag 15 mei aanstaande.

Het project ‘Herinrichting Huilbeek’ is uitgevoerd in drie delen. Vanaf de dijk tot aan de uitmonding in de Maas is de beek natuurlijker ingericht. Het schuine deel van de beek is minder steil gemaakt. De beek krijgt zo meer ruimte en kan meer water afvoeren bij hevige buien. Ook houdt de beek hierdoor water langer vast in droge periodes. De beek is daarmee klimaatrobuust. Om de beek in zijn beste staat te houden is goed onderhoud en beheer belangrijk. Er zijn daarom onderhoudspaden langs de beek aangelegd. Zo kunnen we de beek goed bereiken. Om toekomstige wateroverlast zo goed als mogelijk te beperken is er samen met de gemeente Beesel een buffer achter de dijk aangelegd. Deze buffer kan regenwater en rioolwater opvangen.

Programma

Nu het gebied helemaal klaar is en dit weer toegankelijk is voor recreanten, opent Waterschap Limburg de Huilbeek officieel. We starten om 10.15 bij de kruising tussen het Spickt en de Holleweg. Hierna volgt een korte wandeling van om en nabij 45 minuten. Voor een warme kop koffie of thee bij aankomst en na afloop wordt gezorgd.

Tip: draag stevig, waterdicht schoeisel en kleding, afgestemd op het weer. Tijdens de wandeling langs de nieuwe beek lopen we een lang stuk over een drukke weg en onverhard terrein. De wandeling is daarom niet geschikt voor kinderen, kinderwagens en/of mindervaliden.

Meer informatie en aanmelden

Wilt u graag aanwezig zijn bij de opening en meedoen aan de wandeling? Meld u dan aan bij adviseur communicatie Juliette Lensen, via j.lensen@waterschaplimburg.nl. Bent u op zoek naar meer informatie over project Huilbeek? Kijk dan op de projectpagina.