Kledingstukken en tractorbanden uit Limburgse beken gehaald

Gepubliceerd op 23 september 2020

CleanUp_Helenavaart2_verkleind

Meer dan 5.000 vrijwilligers maakten afgelopen zaterdag op ruim 200 plaatsen in de provincie schoon. Meer dan 30 opruimacties vonden in het stroomgebied van de Maas plaats. Ongeveer 100 medewerkers van Waterschap Limburg en Waterschapsbedrijf Limburg (WBL) en hun gezinsleden namen de Maas én Limburgse beken onder handen, waaronder de Groote Molenbeek, de Niers en de Zeep. Zowel per kano als te voet zochten zij naar zwerfafval en ander rondzwervend onnatuurlijk materiaal. Daarbij deden zij bijzondere vondsten, zoals tractorbanden, grote stukken zeil, de cap van een wetsuit en onderbroeken. In de jachthaven van Roermond gaven gouverneur Theo Bovens en Maas Cleanup-initiatiefnemer Huub Waterval het startsein voor deze Maas Cleanup in aanwezigheid van onder meer dijkgraaf Patrick van der Broeck en waterschapsbestuurder Arnold Jansen.

Volgens een voorzichtige inschatting van de Maas Cleanup-organisatie zijn zaterdag 5.000 vuilniszakken met afval ingezameld. Arnold Jansen: “We kijken terug op een succesvolle eerste editie. Graag wil ik alle waterschappers, WBL’ers en hun gezinsleden bedanken voor hun hulp. Dat het bedrijfsleven het initiatief heeft genomen voor deze opruimactie is hartverwarmend. Uiteraard is het ook in hun belang de afvalstroom te verminderen. Dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen, verdient echter lof.”

WhatsApp Image 2020-09-19 at 10.51.12

Aan de bron voorkomen

Waterschap Limburg stimuleert de ontwikkeling van een gezonde en aantrekkelijke omgeving om in te wonen, werken en recreëren. ”Het is ons werk en onze verantwoordelijkheid om het Limburgse watersysteem schoon te houden,” vertelt Jansen. “Daarom zijn we partner in het Interreg project ‘Litter free rivers and streams’.” Bij de startconferentie van dit euregionale project – afgekort: LIVES – ontstond het idee van de Maas Cleanup. “Binnen LIVES bekijken we op welke manier we door een gecoördineerde, grensoverschrijdende aanpak plastic afval in het stroomgebied van de Maas kunnen verminderen. Opruimacties zoals de Maas Cleanup, innovatieve manieren om afval af te vangen en handhaving zijn daarbij belangrijk. Maar ook dataverzameling én communicatie moeten stimuleren om afval aan de bronnen te voorkomen.”