Ook Limburgse beken bevrijd van zwerfafval tijdens Maas Cleanup

Gepubliceerd op 9 september 2020

Kanovaren Roepaen

Waterschap Limburg ruimt op 19 september tijdens de Maas Cleanup ook zwerfafval in en bij Limburgse beken op. Zo ontdoen medewerkers van het waterschap de Groote Molenbeek (Horst aan de Maas-Venray), de Niers (gemeente Gennep), de Oude Helenavaart en het kanaal van Deurne (gemeente Peel en Maas) per kano van zwerfafval. Verhuurders De Peelvisser Meijel en Roepaen stellen daarvoor kosteloos kano’s ter beschikking. In de gemeenten Leudal en Maastricht bevrijden andere waterschappers wandelend de Roggelse Beek, de Neerbeek, de Gelei en de Zeep van plastic en ander rondzwervend onnatuurlijk materiaal.

De Maas Cleanup is een initiatief van een aantal Limburgse bedrijven dat samen met beleidsmakers, natuurorganisaties als IVN én burgers verantwoordelijkheid wil nemen voor de zwerfafvalproblematiek. Een nog steeds groeiend aantal bedrijven en organisaties sluiten zich bij hen aan. Waterschapsbestuurder Arnold Jansen hoopt samen met de andere Founding Partners van de Maas Cleanup een groeiende beweging te kunnen maken, met regelmatig terugkerende opruimacties en activiteiten. “We streven naar verdere bewustwording over het belang van het tegengaan van zwerfafval,” vertelt hij. “Niet alleen door mensen op te roepen minder afval te creëren, maar ook door anders en minder in te kopen. Hoe mooi zou het zijn als we weer uit onze rivieren kunnen drinken? In 2018 liep Li An Phoa van de bron van de Maas in Frankrijk naar de monding in de Noordzee om aandacht voor drinkbare rivieren te vragen. Onze dijkgraaf is een stuk met haar opgelopen. Een ander vergezicht: het uitrollen van de Maas Cleanup naar de rest van het stroomgebied van de Maas, heel Nederland, België, …”

Kick-off

Samen met dijkgraaf Patrick van der Broeck trapt Arnold Jansen de Maas Cleanup op 19 september af bij watersportvereniging Maas en Roer in Roermond op een boot van Plastic Whale. Na afloop sluit hij zich, net als de andere Founding Partnersen sponsoren aan bij één van de vele opruimacties in de provincie. Op www.maascleanup.nl is daar een overzicht van te vinden. Aanmelden kan nog!