Minister Van Nieuwenhuizen (IenW) brengt werkbezoek aan Zuid-Limburg 6 juni

Gepubliceerd op 7 juni 2018

Minister van Nieuwenhuizen op werkbezoek in Zuid-Limburg

Op woensdagmiddag 6 juni heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) een werkbezoek aan Meerssen, Zuid-Limburg gebracht. Meerssen werd de afgelopen weken flink getroffen door wateroverlast als gevolg van hevige buien. Bij inwoners, ondernemers en agrariërs leidde dit tot aanzienlijke schade aan woningen en bedrijfspanden. De minister liet zich informeren over de specifieke Zuid-Limburgse problematiek van wateroverlast en de impact op inwoners en hun veiligheidssituatie. Ook ging zij in gesprek met mede-overheden, inwoners en ondernemers over hun ervaringen in de afgelopen weken en de maatregelen die nu en in de toekomst worden genomen om wateroverlast tegen te gaan.

De minister werd tijdens dit werkbezoek begeleid door dijkgraaf Patrick van der Broeck en bestuurslid Josette van Wersch (Waterschap Limburg), burgemeester Mirjam Clermonts (Meerssen) en gedeputeerde Hubert Mackus (Provincie Limburg).

‘Goed om te horen en te zien wat er allemaal is gebeurd. Ik ben onder de indruk van de verhalen van de bewoners en ondernemers over hun ervaringen. Het is geweldig dat iedereen er gezamenlijk de schouders onder zet om in de toekomst nog beter voorbereid te zijn op extreem weer. Het is nu zaak dat we met de stresstesten die we in heel Nederland doen gedetailleerd in kaart brengen waar de zwakke plekken precies zitten en wat er moet gebeuren’, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen.

Dijkgraaf Patrick van der Broeck is blij met het bezoek en de oprechte aandacht die de minister toonde voor de agrariërs, bewoners en ondernemers en hun ervaringen. ‘Het is een erkenning van de problematiek. En we hopen uiteraard dat we niet tevergeefs een beroep op het Rijk doen.’