Onderzoek naar mogelijkheden in het beperken van wateroverlast bij Langstraatlossing

Langstraatlossing (Breedbeeld)

Op woensdag 21 februari organiseert Waterschap Limburg een bewonersavond. Tijdens deze avond delen we de eerste ideeën voor de Langstraatlossing met de omgeving.

De Langstraatlossing is een smalle watergang die dwars door het kassengebied loopt bij Meijel, in de gemeente peel en Maas en in de gemeente Nederweert. Bij hevige regenbuien wordt het overgrote deel van het water geloosd op de Langstraatlossing. Het huidige systeem kan de grote hoeveelheden water uit het kassengebied niet goed genoeg verwerken. Om wateroverlast te beperken wil het waterschap een aantal aanpassingen doorvoeren.

Bewonersavond 21 februari

Het waterschap organiseert op woensdag 21 februari van 16:15 tot 19:00 een bewonersavond. Inlopen kan vanaf 16:00. Deze vindt plaats bij Gemeenschapshuis D'n Binger. U kunt zich tot 14 februari aanmelden via het aanmeldformulier.

Tijdens deze avond delen we de kansen en knelpunten in het plangebied. Er kan aan de hand van gebiedskaarten van gedachten gewisseld worden.

Aanpassingen buffer en watergangen

In 2014 zijn er al diverse maatregelen genomen in het gebied, zoals het aanleggen van buffer Leiverspeelke aan de Bloemendaalseweg. Met dit plan willen we nog enkele aanvullende aanpassingen bekijken. In 2023 hebben we daarom onderzoek gedaan naar de mogelijke oplossingen.

We willen daarvoor aanpassingen doen aan de instroomvoorziening, noodoverlaat en bodemhoogte van de bestaande buffer aan de Bloemendaalseweg, zodat deze beter zijn werk kan doen. Daarnaast willen we de watergang benedenstrooms, richting de Venloseweg, gaan opschonen en deels verruimen voor een betere doorstroming. Ook willen we kijken naar het creëren van meer waterberging.

Meer informatie

Alle actuele informatie en achtergronddocumenten over project ‘Langstraatlossing’ zijn te vinden via de projectpagina op de website van het waterschap.