Uitvoering Natte Natuurparel Waterbloem en watersysteem Neer stapsgewijs van start

Gepubliceerd op 20 december 2023

Start uitvoering Waterbloem_3 (Breedbeeld)

Waterschap Limburg is gestart met werkzaamheden voor uitvoering van het herstelplan van de Natte Natuurparel Waterbloem bij Heibloem. Hierin wordt ook de wateraanvoer ten Noorden van Neer aangepakt. Doel is om het watersysteem toekomstbestendig te maken, zodat deze is opgewassen tegen klimaatveranderingen; water vasthouden waar dat kan en afvoeren waar dat moet. Dit in combinatie met maatregelen om de waterkwaliteit en de ecologie in het natuurgebied Waterbloem te verbeteren. Zowel landbouw, flora en fauna profiteren hiervan. Door weersomstandigheden en terreinomstandigheden zijn een groot deel van de werkzaamheden echter afgebroken.

Er is veel regen gevallen de afgelopen periode. In een aantal werkgebieden zorgt dat voor vertraging van de werkzaamheden. Het waterschap houdt zorgvuldig de situatie in de gaten en overlegt met de aannemers wanneer welke werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. In de tussentijd wordt er verder gewerkt waar dat kan.

Acht geplande aanpassingen

Het projectgebied strekt zich vanaf de Napoleonsbaan in noordelijke richting uit tot aan de N275 en betreft met name het landbouwgebied ten westen van het ‘Afwateringskanaal’. Met de uitvoering van het herstelplan worden meerdere doelen behaald. Zo wordt bij de Natte Natuurparel de hoofdstructuur van de waterhuishouding rondom het natuurgebied Waterbloem-Wijenhout verbeterd. Concreet betekent dit dat er ter plekke minder gebiedsvreemd water wordt aangevoerd. Gebiedsvreemd water is water dat oorspronkelijk gezien niet voorkomt in het gebied. Door dit water om te leiden behouden we de kwaliteit van het gebiedseigen water. Om deze doelen te behalen staan er acht aanpassingen op de planning. De Doorbrandlossing en Wijenhout worden afgekoppeld, waarbij de Doorbrandlossing een nieuw tracé krijgt buiten het natuurgebied. De Oude Doorbrandsbeek wordt afgekoppeld en deels gedempt. Tussen de Oude Doorbrandsbeek en de Zwartwaterlossing komt een nieuwe waterloop. Deze kan water afvoeren uit de Doorbrandsbeek en water opstuwen uit de Zwartwaterlossing. De huidige Oude Doorbrandsbeek, parallel aan de Boerderijweg, wordt verlaagd en verbreed. Een aantal stuwen/bodemvallen zijn aan vervanging toe en worden meegenomen binnen het project. Met de werkzaamheden wordt water uit natuur- en landbouwgebied zo goed mogelijk van elkaar gescheiden.

Hele jaar door gunstigere waterstand in beken voor landbouw, flora en fauna

Rondom Neer streeft Waterschap Limburg naar het realiseren van méér water in de watergangen voor langere periodes. Daarnaast moet overtollig water bij hevige buien zo goed als mogelijk afgevoerd kunnen worden. Een zestal aanpassingen zijn hiervoor opgesteld. Zo wordt een waterinlaat gemaakt tussen het Afwateringskanaal en de Zwartwaterlossing. Met deze inlaat kan het waterschap het gebied natter houden tijdens droge periodes. De Zwartwaterlossing bij de Provincialeweg en de Fortlossing worden dieper gemaakt. Er is dan voldoende ruimte voor water vanuit de inlaat van het Afwateringskanaal. Hierbij worden de Spanjaardsloop en de Hemelrijksloop aan elkaar gekoppeld en kan het water vanuit de Spanjaardlossing naar de Hemelsrijkloop stromen. Ook in dit gebied worden stuwen verwijderd, vervangen en nieuw geplaatst. Dit stuwensysteem wordt volledig geautomatiseerd, zodat snel gereageerd kan worden op weersomstandigheden. Aanwezige bodemvallen worden vervangen door toekomstbestendige bodemvallen.

Voor beide gebieden worden onderhoudsstroken aangelegd of opgewaardeerd. Deze stroken zijn belangrijk, omdat Waterschap Limburg goed beheer en onderhoud wil kunnen doen na oplevering van het project.

Josette Van Wersch, lid dagelijks bestuur Waterschap Limburg: “De inrichting van het natuurgebied Waterbloem sluit aan op de Peelveenrestanten en het realiseren van een ecologische verbinding ertussen. Door landbouwwater om te leiden, water langer vast te houden in geval van droogte en versneld af te voeren bij piekbuien, maken we dit gebied toekomstbestendig. Stapsgewijs werken we aan de voorgenomen maatregelen, maar door hevige regenbuien kunnen we niet alles meteen uitvoeren.”

Samenwerking en financiering

Afronding en oplevering staat gepland voor medio 2024. De plannen zijn tot stand gekomen in samenwerking met omwonenden, omliggende bedrijven, Provincie Limburg, Rijkswaterstaat, de gemeenten Leudal en Peel & Maas, Staatsbosbeheer en Stichting Het Limburgs Landschap.

Het project wordt mede gefinancierd door de Provincie Limburg vanuit het partnercontract 2016-2021. Het project komt tot stand met steun van het ELFPO, “Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.”

Meer informatie

Meer informatie over deze werkzaamheden is terug te vinden op de website van Waterschap Limburg via de projectpagina ‘Waterbloem’.