Veel neerslag verwacht in Limburg

AutoWL Weer

Update 19 mei - 15:20

De onweersbuien hebben de provincie verlaten. Ook voor morgen worden fikse onweersbuien voorspeld. Wij blijven alert en houden de lokale situatie goed in de gaten.

Veel neerslag verwacht in Limburg

Geplaatst op 19 mei 12:15

Het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) heeft voor donderdagmiddag code oranje afgeven voor Limburg wegens onweersbuien. De weerswaarschuwing geldt tussen 13:00 en 15:00 uur. Daarna geldt nog code geel tot 18:00 uur.

Volgens Meteo Limburg trekken in de middag enkele fikse onweersbuien over de provincie, met kans op hagel, windstoten en mogelijk lokaal veel regen. Het KNMI adviseert om open water en open gebied te mijden en niet onder bomen te schuilen.

Kans op lokale wateroverlast

Er wordt de komende 24 uur neerslag verwacht in Limburg. Op dit moment is niet te voorspellen waar de neerslag precies gaat vallen en wat de duur en kracht ervan zal zijn. De droogte van de afgelopen weken heeft gezorgd voor verdroging van de bodem. Hierdoor kan de neerslag moeilijker in de bodem infiltreren, waardoor er een kans is dat plaatselijk enige wateroverlast kan ontstaan.

Medewerkers van het waterschap houden de lokale situatie met veel aandacht in de gaten en komen waar nodig in actie. Hou voor meer informatie onze website en social media kanalen in de gaten. Hier zullen wij, als het nodig is, updates plaatsen.

Wat doe je bij plotselinge wateroverlast?

Op de website www.wachtnietopwater.nl kunt u tips vinden die u kunnen voorbereiden op mogelijke wateroverlast.

Op de website www.brandweer.nl/onderwerpen/storm-en-wateroverlast/ kunt u meer informatie vinden over wie u wanneer moet bellen bij wateroverlast.

Infographic-waterschade-2021-10

Meldkamer Water

Voor overige vragen kunt u bellen naar de Meldkamer Water: (0800) 03 41 (24 uur per dag).

Waterstanden in Limburg

Informatie over de waterstanden en de afvoer van de beken staat op www.waterstandlimburg.nl. Ook kunt u de app WaterstandLimburg downloaden in de App Store of Google Play Store.