Weet wat(er) speelt in Limburg

Met deze boodschap geven Waterleiding Maatschappij Limburg (WML), Waterschap Limburg en de Limburgse gemeenten, verenigd onder de naam Waterklaar, het startschot om iedereen in Limburg bewust te maken van wat(er) speelt op het gebied van klimaat en water in Limburg en wat inwoners zelf kunnen doen om het water op peil en gezond te houden. Zo kunnen we van Limburgs water blijven genieten.

Schoon en voldoende (drink)water

Ons klimaat verandert. De zeespiegel stijgt, terwijl de bodem blijft dalen. Er komen meer en langere periodes van droogte of juist van veel neerslag in korte tijd. We vinden het normaal dat schoon water gewoon uit de kraan komt en dat we droge voeten houden. Zo gewoon is dat echter niet. De Limburgse waterorganisaties, gemeenten en provincie nemen maatregelen om wateroverlast en uitdroging van (natuur)gebieden te voorkomen en werken iedere dag aan schoon, voldoende en gezond (drink)water. Want het werk aan ons water is nooit af.

Wandelen en fietsen op en langs water

Limburg heeft tal van waterrijke gebieden en zestien drinkwaterbrongebieden. In tien van de drinkwaterbrongebieden zijn wandel- en fietsroutes uitgestippeld. Op elke route stroomt diep in de bodem het drinkwater van morgen en overmorgen. Dit water wordt lokaal opgepompt door WML om vervolgens gezuiverd thuis uit de kraan te komen. Ook liggen op iedere route projecten waar Waterschap Limburg en de Limburgse gemeenten werken aan schoon en gezond water en ervoor zorgen dat je droge voeten houdt. Het is elke dag een klus om ons water op peil en gezond te houden. En daar kan iedereen een steentje aan bijdragen.

Op pad met Waterklaar

Ontdek te voet of met de fiets wat(er) speelt in Limburg en geniet van de omgeving, maar wel met zorg. Want wat boven de grond gebeurt, kan de kwaliteit van het grondwater, oppervlaktewater en drinkwater tot diep onder de grond negatief beïnvloeden. Goed omgaan met onze omgeving is dus ook goed voor ons eigen Limburgs water. Ook jij kunt bijdragen om ons water gezond te houden. Dit kan bijvoorbeeld door gifvrij tuinieren. Zo kunnen we van de bronnen en het water blijven genieten. Alle 20 waterwandel- en fietsroutes zijn te ontdekken op www.oppadmetwaterklaar.nl. Ook vind je er meer achtergrondinformatie, een coole waterspeurtocht en maak je kans op een heerlijke vaartocht over de Maas!