Eerste Limburgse Waterdag op donderdag 10 oktober 2019

Gepubliceerd op 2 oktober 2019

logo symposi samengevoegd

Een primeur in Limburg! Voor het eerst wordt een Limburgse Waterdag georganiseerd. Dat gebeurt op donderdag 10 oktober 2019, tevens de Dag van de Duurzaamheid. De Limburgse Waterdag wordt georganiseerd door Waterschap Limburg, in samenwerking met  provincie Limburg, Citaverde College, WML, 22 Limburgse gemeenten en vele anderen.

Activiteiten Limburgse Waterdag

Een bestuurlijk symposium in de inspirerende omgeving van Continium Kerkrade met als insteek “Water, een Hoofdzaak”. Een symposium dat een heel andere kant van water belicht en dat ingaat op de invloed van water op de fysieke en mentale gezondheid van de mens. Toonaangevende sprekers maken vanuit hun expertise een vertaalslag naar de praktijk.

Zo zal Renske Visscher haar visie delen over de inzet van natuur in de gezondheidszorg en de daarmee mogelijke besparingen in de zorg. Mark Mieras licht zijn niet eerder verschenen literatuurstudie toe over de impact van water op het menselijk welbevinden. Cor Merks legt uit hoe er in Scandinavië wordt omgegaan met water en woningbouw.

Op dezelfde dag vindt het Bijensymposium plaats. Dit jaar met de titel “Bij de Beek”. Hier wordt de positieve invloed van beekdalontwikkeling aan het welzijn van de bij belicht. Diverse thema’s komen aan bod in een drietal inspirerende lezingen en acht workshops naar keuze. Waterschapsbestuurder Arnold Jansen: “Bijen zijn zeer belangrijk voor de biodiversiteit. Ze zijn verantwoordelijk voor 80% van het bestuiven van onze groenten, fruit en andere eetbare gewassen. Tijdens het symposium leggen we de link met modern waterbeheer als stimulans voor biodiversiteit. Het welzijn van de bij is onmisbaar voor de leefbaarheid van de mens”.

Gezamenlijk statement gemeenten, provincie Limburg, Waterschap Limburg, WML

De eerste Limburgse Waterdag wordt afgesloten in het 4D Earth Center met een ‘multimediaal statement’. Het behoeft weinig toelichting: De bronnen van ons drinkwater staan onder druk en een goede bescherming van die bronnen is hard nodig. Met het statement bekrachtigen 22 Limburgse gemeenten, Provincie, Waterschap en WML de gebiedsdossiers waarin beschermingsmaatregelen voor het Limburgse grondwater staan uitgewerkt.

Betrokken gemeenten:

Bergen, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Mook en Middelaar, Nederweert, Beekdaelen, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Simpelveld, Sittard-Geleen, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal en Weert.

De jeugd heeft de toekomst

Om toekomstige generaties het belang van water bij te brengen verzorgt dijkgraaf Patrick van der Broeck op de Limburgse Waterdag een gastles op zijn oude basisschool “De Doorkijk” in Kerkrade. Hij brengt de thematiek op een speelse manier onder de aandacht bij de leerlingen van groep 4. Zestig leerlingen van dezelfde basisschool zijn daarna aanwezig in Continium om daar op interactieve wijze meer te leren over het belang van water.

Patrick van der Broeck: “De hoop en wens van deze dag is dat we samen met al onze partners bewustwording creëren bij zoveel mogelijk Limburgers, van jong tot oud. Bewustwording voor het feit dat water een basisbehoefte is voor mens, plant en dier. Daar moeten we ontzettend zuinig op zijn!”