Inlaat Nederweerter Riet

Inleiding

Het kanaal de Zuid-Willemsvaart loopt van Maastricht naar ’s-Hertogenbosch, over een lengte van 130 kilometer. Het kanaal vormt een korte route voor de scheepvaart tussen het Belgische, Brabantse en Gelderse deel van de Maas. Het is niet alleen een belangrijke vaarroute, maar speelt ook een rol in de watervoorziening. Water wordt via diverse waterwegen ingelaten naar de aangrenzende gebieden. Eén van deze inlaatpunten bevindt zich bij de watergang 'Nederweerter Riet', ter hoogte van Spoorbrug Weert. De huidige inlaat functioneert niet goed en moet regelmatig onder onveilige omstandigheden worden schoongemaakt. We willen deze problemen oplossen.

Projectdoel

• Zorgen dat de inlaat niet meer verstopt raakt en dat er altijd water de Nederweerter Riet in kan stromen (kortom dat de inlaat functioneert zoals normaal)
  • Dat beheer en onderhoud op een veilige manier gedaan kan worden
  • De hoeveelheid water die wordt ingelaten in de Nederweerter Riet verhogen

Wat gaan we doen?

We willen de inlaat vervangen en verplaatsen, zodat het ten alle tijden functioneert zoals het bedoeld is en er structureel veilig beheer en onderhoud uitgevoerd kan worden. Ook willen we de hoeveelheid water die wordt ingelaten verhogen.

Planning

Op dit moment zijn we bezig met het verkennen van de mogelijkheden en het voorbereiden van de plannen. Ook bereiden we een participatieplan voor. Hierin leest u hoe we de omgeving betrekken bij het vormen van de plannen. De uitvoering van dit project staat vooralsnog gepland voor begin 2025.

Betrokkenen bij project

• Rijkswaterstaat
  • Provincie Limburg
  • Gemeente Weert

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Waterschap Limburg of kunt u contact opnemen met omgevingsmanager Casper de Vilder. Dit kan telefonisch via +316 814 365 88 of per e-mail via c.devilder@waterschaplimburg.nl.

Ontvangt u al de nieuwsbrief van het waterschap? Zo niet, meld u dan aan voor de nieuwsbrief via de aanmeldpagina.

Of volg ons op TwitterFacebookInstagram en LinkedIn. Heeft u vragen? Neem dan contact op via 088 – 88 90 100 of stuur een mail naar info@waterschaplimburg.nl.