Zoeken - Zoekresultaten
Veiligheid voorop. Daarom werkt Waterschap Limburg aan sterke dijken. Een dijkversterking kan ingrijpend zijn. Ondanks dat we de plannen en de uitvoering zo zorgvuldig mogelijk voorbereiden kan de dijkversterking soms schade met zich meebrengen. In sommige gevallen heeft u recht op een schadevergoeding.
Op deze pagina vindt u informatie over schade die veroorzaakt wordt tijdens de uitvoering van de dijkversterking door de aannemer.
Op deze pagina vindt u informatie over schade die veroorzaakt wordt tijdens de uitvoering van de dijkversterking door het waterschap.
Geuldal
Ondanks dat we de plannen en de uitvoering zo zorgvuldig mogelijk voorbereiden kan de dijkversterking soms schade met zich meebrengen. In sommige gevallen heeft u recht op een schadevergoeding. We maken regelmatig mee dat iemand meent recht te hebben op een vergoeding, maar dat dit in de praktijk niet zo blijkt te zijn. Of minder dan verwacht. Om teleurstellingen te voorkomen, informeren we u over de procedures en denken we aan de voorkant graag met u mee. Bekijk de webpagina schade bij dijkversterking voor meer informatie.
Door dijkversterking of -verlegging wijzigt de plaats van de dijk. Wat kan ik dan van het Waterschap verwachten?
Het waterschap gaat graag met u in gesprek over wat de nieuwe plek van de dijk betekent voor uw situatie. In deze brochure (pdf, 2.9 MB) leest u in hoofdlijnen wat u in welke situatie van het waterschap kunt verwachten. Deze folder is bedoeld als achtergrondinformatie bij de gesprekken die u over uw situatie met medewerkers van Waterschap Limburg voert. Heeft u vragen, neem gerust contact op [email protected] of 088-88 90 100.
De Omgevingswet vraagt van overheden, burgers en bedrijven een heel andere manier van werken en denken. Kernwoorden daarbij zijn: open, samenhangend, flexibel, uitnodigend en innovatief. Dat willen we bereiken door minder en overzichtelijke regels, meer ruimte voor initiatieven en lokaal maatwerk, en het geven en vragen van vertrouwen. Daarbij moet het doel van een initiatief centraal staan in plaats van de vraag ‘mag het wel?’. De regels geven daarvoor de kaders.
De Omgevingswet gaat over de ruimte waarin we wonen, werken en ontspannen: de fysieke leefomgeving. Deze nieuwe wet voegt wetten samen en vereenvoudigt de regels voor veel van wat u buiten ziet, ruikt en hoort.
In het projectbesluit staat beschreven op welke manier het bevoegd gezag een bepaald project zal uitvoeren. De provincie, het Rijk of het waterschap kan hiermee het omgevingsplan aanpassen.
De Waterschapsverordening is de opvolger van de huidige Keur. Na inwerkingtreding van de Omgevingswet worden alle regels die het waterschap binnen haar beheergebied stelt over de fysieke leefomgeving, opgenomen in de Waterschapsverordening.
De Omgevingswet geeft overheden, en dus ook het waterschap, de opdracht om informatie digitaal te ontsluiten. Het DSO integreert data en regels in een stelsel van voorzieningen. Eén daarvan is het Omgevingsloket, waarbij gebruikersgemak voor de burger voorop staat. Via dit loket kan de initiatiefnemer met een klik op een digitale gebiedskaart snel zien wat wel en niet is toegestaan in de directe leefomgeving. Ook de vergunningsaanvraag wordt ingediend via het Omgevingsloket.
Je bouwt een dijk dan in verschillende stappen, waarbij je op meer momenten de dijk moet versterken om te voldoen aan de dan geldende veiligheidsnorm. Dit betekent dat je in stappen meegroeit met de benodigde waterveiligheidsopgave. Gezien de vaak grote impact van een dijkversterking op de omgeving en de omvang van de totale waterveiligheidsopgave in Limburg wil het waterschap niet te vaak terug moeten komen voor een volgende dijkversterking. Daarnaast zijn de (levensduur)kosten van adaptief bouwen hoger. Daarom wordt adaptief bouwen op een gericht aantal locaties overwogen. Op andere locaties wordt adaptief bouwen niet toegepast.
Gebied aan de landzijde van de dijk.

De plaats waar de dijk komt te liggen.
Een waterkering kan op meerdere manieren bezwijken (falen). Denk aan piping, afschuiving, maar ook doordat de kering te laag is. Dit noemen we faalmechanisme. De faalkansbegroting is de vertaling van de wettelijke norm naar een ontwerpeis per faalmechanisme. Per dijktraject wordt deze faalkansbegroting zo ingesteld dat een optimaal vormgegeven waterkering ontstaat.
Een voorspelling van het mogelijke klimaat in de toekomst. Deze is afhankelijk van meerdere factoren zoals de verandering van de temperatuur. Het KNMI heeft voor de toekomstige ontwikkeling van het klimaat verschillende scenario’s opgesteld. Het waterschap hanteert voor het einde van de ontwerplevensduur het W+ scenario. Indien adaptief bouwen wordt overwogen, kan naar het eindbeeld toegegroeid worden op basis van de lichtere variant: het G-scenario.
Waterschap Limburg probeert gronden die nodig zijn voor de dijkversterking of -verlegging zo veel mogelijk op minnelijke basis aan te kopen. Dat wil zeggen dat vrijwillig overeenstemming wordt bereikt over onder andere de aankoopprijs en de vergoeding.
Meer zoeken
Via onderstaande sites kunt u meer overheidsinformatie vinden.
