Waterschap ontwerpt verholen waterkering in stedenbouwkundig plan Roerdelta

Gepubliceerd op 21 december 2023

Op 13 december jl. organiseerde de gemeente Roermond een informatieavond over Roerdelta fase 2 en 3. Hier stonden de eerste contouren van het stedenbouwkundig plan centraal waarin de woningen, de haven en de dijkversterking een plek krijgen. Waterschap Limburg was ook aanwezig om de eerste ideeën voor de dijkversterking toe te lichten.

Wat de dijkversterking betreft bevinden we ons nu in de verkenningsfase. Dat betekent dat we alle kansrijke oplossingen onderzoeken om te komen tot een voorkeursalternatief (VKA). In het stedenbouwkundig plan dat 13 december 2023 gepresenteerd werd, wordt de waterkering geïntegreerd in het Groene Park. Die inpassing bestaat grotendeels uit een verholen waterkering van grond. Dat is een waterkering die onder de grond “verstopt” zit en wordt afgedekt met een extra dikke leeflaag waarop het Groene Park kan worden ingericht. Daarnaast worden bij de gebouwen mogelijk nog aanvullende constructies van damwandschermen voorzien. Naast de verholen waterkering is er in het ontwerp ruimte voor een flexibele waterkering voor de aansluiting op de bestaande waterkering bij de Ster en Maasboulevard. Deze flexibele kering is alleen bij hoogwater actief en zichtbaar aanwezig.

Verder uitwerken tot Voorkeursalternatief

De huidige kansrijke oplossingen worden nu in de verkenningsfase nog verder uitgewerkt. Samen vormen ze het Voorkeursalternatief (VKA) waar het waterschap medio 2024 een besluit over neemt. De gekozen oplossingen voor hoogwaterbescherming krijgen dan na verdere uitwerking tijdens de realisatie van het Groene Park een plek in het nieuwe gebied.

Meer informatie

Waterschap Limburg werkt samen met de gemeente Roermond en De Roerdelta Ontwikkelingsmaatschappij aan de doorontwikkeling van Roerdelta. Het waterschap neemt hierin de dijkversterking voor haar rekening. Het idee van deze integrale samenwerking is dat dijkversterking en woningbouw elkaar zo optimaal versterken.

Rechts op deze pagina is een overzichtskaart te downloaden en een kaart met de principeprofielen.

Kijk voor meer informatie over project Roerdelta op de website van de gemeente: www.roermond.nl/project-roerdelta.

Overzichtskaart met keringlijn

Naar nieuwsoverzicht