Onderzoeken en gebiedsvisie Hummerenweg

Gepubliceerd op 22 april 2024

Conditionerende onderzoeken

De conditionerende onderzoeken zijn gestart. Dit betreft onder andere een onderzoek naar de flora en fauna in het gebied, het onderzoeken van de kwaliteit van de bodem en het meten van het waterpeil.

De resultaten van deze onderzoeken zijn nodig om te bepalen waar en hoe de dijk, kwelgeulen en Kwistbeek gerealiseerd kunnen worden. Wanneer onderzoeken plaatsvinden op uw perceel, dan wordt u hierover geïnformeerd. We gaan dan met u in gesprek om de uitvoering van de onderzoeken met u af te stemmen en ervoor te zorgen dat u zo min mogelijk hinder ervaart.

Gesprek gebiedsvisie Hummerenweg

De brede omgeving van de Hummerenweg is op 9 april bijgepraat over het ruimtelijk kader dat Kragten opgesteld heeft voor het gebied en het wensbeeld van particulieren en ondernemers van de Hummerenweg Oost.  Na een toelichting was er ruimte voor een gesprek. De zestig aanwezigen stelde vragen, gaven hun reactie op het kader en het wensbeeld. De bijeenkomst werd georganiseerd door de gemeente Peel en Maas, vertegenwoordigers van het waterschap en het projectteam Baarlo – Hout-Blerick waren ook aanwezig.

Waarom een gebiedsvisie voor Hummerenweg?

Op de steilrand bij de Hummerenweg wordt het nieuwe dijktracé uitgewerkt en gerealiseerd door het waterschap. Deze ontwikkeling raakt verschillende inwoners en bedrijven. Door de komst van het dijktracé zijn deze inwoners en ondernemers gaan nadenken over de gevolgen en hun toekomst.

Gemeente Peel en Maas heeft bureau Kragten gevraagd om een ruimtelijk kader op te stellen voor de Hummerenweg en omgeving. Dit ruimtelijk kader geeft inzicht in de kwaliteiten van het gebied en geeft de ontwikkelkansen weer.
Tegelijkertijd is heel concreet door de particulieren en ondernemers aan de Hummerenweg Oost gewerkt aan een wensbeeld voor de Hummerenweg Oost. Dit wensbeeld schetst wat het ontwikkelpotentieel kan zijn voor de eigenaren in dit gebied. Voor de nieuwe dijk moeten deze eigenaren grond inbrengen, opstallen slopen en medewerking verlenen. Dit wensbeeld omvat het toevoegen van functies, zoals bijvoorbeeld wonen.

Volgende stap

De volgende stap in het proces is de beoordeling van de studie van Kragten en het wensbeeld, door de gemeente. De verwachting is dat het college van B&W deze gebiedsontwikkeling in mei vaststelt. Vervolgens zijn de eigenaren aan zet om concrete plannen uit te werken. Als de plannen concreet zijn volgen formele procedures. Het omgevingsplan moet hiervoor aangepast worden.