Onderzoeken opgestart, gebiedsontwikkeling Hummerenweg en visie Laerbroeck

Gepubliceerd op 20 maart 2024

Onderzoeken voor de dijk, Herstel Kwistbeek en Kwelgeulen opgestart

De vogels fluiten en het wordt weer langer licht! Met het aanbreken van het voorjaar worden ook de conditionerende onderzoeken voor de verschillende deelprojecten binnen het project Baarlo - Hout-Blerick opgestart. U kunt de mensen van de onderaannemers daarom de komende periode op verschillende plekken in het gebied tegenkomen.

De afgelopen weken zijn al hoogtes ingemeten op de locaties van de beoogde kwelgeulen. Dit doen we om het maaiveld nauwkeurig in kaart te brengen en het ontwerp naadloos te laten aansluiten op het omliggende landschap.

In de komende weken worden voor de dijkversterking en -verlegging peilbuizen bijgeplaatst om de grondwaterstanden in het gebied nauwkeurig te meten. Ook wordt het ecologisch onderzoek opgestart: welke plant- en diersoorten komen hier in het gebied voor en moeten wij rekening mee houden tijdens onze werkzaamheden? Daarnaast graven we bij de Kwistbeek proefsleuven om de gasleiding die onder de beek door loopt te inspecteren. Dit gebeurt in samenwerking met de Gasunie en wordt in zorgvuldige afstemming met de omgeving georganiseerd.

Onze onderaannemers gaan secuur te werk. Ziet u toch iets geks of ondervindt u last/hinder van onze werkzaamheden, laat het ons weten via een bericht aan dijkversterking@waterschaplimburg.nl.

Baarlo_HoutBlerick__1

Gebiedsontwikkeling Hummerenweg

Bureau Kragten heeft op verzoek een ruimtelijk kader opgesteld voor de Hummerenweg en omgeving. In het ruimtelijk kader staan de voorwaarden en uitgangspunten voor het gebiedsontwikkelingsplan Hummerenweg beschreven.

In de vorige nieuwsbrief stond vermeld dat hier in maart een bijeenkomst over zou plaatsvinden, dit is dinsdag 9 april geworden. De bijeenkomst is voor de brede omgeving van de Hummerenweg. Er wordt een toelichting gegeven op het proces en de inhoud van het ruimtelijk kader. Ook het wensbeeld van particulieren en ondernemers van de Hummerenweg Oost komt aan bod. De omgeving heeft de uitnodiging inmiddels ontvangen.
Bent u ook geïnteresseerd, meldt u dan voor 2 april aan, door een mail te sturen naar eefke.buskes@peelenmaas.nl.

Baarlo_HoutBlerick__43

Laerbroeck

Het is bekend dat in Laerbroeck, Hout-Blerick veertien woningen niet hoogwaterveilige woonlocaties zijn. Dertien van deze woningen moeten worden verworven en gesloopt, de watermolen wordt niet gesloopt maar de woonbestemming kan niet gehandhaafd blijven. Inmiddels maken diverse eigenaren gebruik van het aanbod tot een vervroegde taxtatie- en aankoopmogelijkheid. Aankoop gebeurt op basis van volledige schadeloosstelling volgens de onteigeningwet.

Voor de eigenaren van de woningen op het wooneiland is inmiddels duidelijk wat er met hun woningen moet gebeuren. Zeven woningen zijn hoogwaterveilig en kunnen blijven. Twee woningen liggen te laag en moeten net zoals de woningen van het middengebied worden verworven en gesloopt. Met de eigenaren van de twee te laag gelegen woningen is dit eerst in een één op één gesprek gedeeld. Diezelfde dag zijn de woningeigenaren in een besloten bijeenkomst geïnformeerd. Momenteel vinden één op één gesprekken plaats met de eigenaren die aangegeven hebben dit te willen van de zeven woningen op het wooneiland. De gesprekken gaan over het risico op water in de woning, bijgebouwen en tuinen in de huidige situatie en in de toekomst na het verwijderen van de voorliggende dijk met zichtjaar 2075.

Visie Laerbroeck

Ondertussen heeft de gemeente Venlo een bureau opdracht gegeven om een visie op te stellen voor het gebied Laerbroeck. Hierin worden potentiële herbouwlocaties en het middengebied meegenomen. Voor het middengebied voert het bureau ook een kansenscan uit. De mogelijkheden en de haalbaarheid van een inrichting als natuur, een inrichting met zoveel mogelijk agrarisch gebied en een tussenvariant worden hierin onderzocht.

De gemeente betrekt de omgeving bij het ontwikkelen van een visie. Er zullen participatiebijeenkomsten voor de belanghebbenden worden georganiseerd om ideeën, belangen en reacties op te halen en waar mogelijk mee te nemen. Mensen ontvangen via de gemeente de uitnodiging.