Inloopbijeenkomst 29 augustus

Gepubliceerd op 17 augustus 2023

Inloopbijeenkomst 29 augustus

U bent van harte welkom op de inloopbijeenkomst op 29 augustus vanaf 19.00 uur. De bijeenkomst wordt gehouden bij Unitas aan de Wilhelminastraat 11A in Baarlo en duurt tot 21.00 uur.Nu het project zich in de planuitwerkingsfase bevindt, worden de maatregelen stap voor stap  uitgewerkt. Tijdens de bijeenkomst kunt u zich aan de hand van posters laten informeren over de aanpak en planning van het hele project en de aanpak en participatieplanning van de deelprojecten dijkversterking en -verlegging, herstel Kwistbeek, aanleg kwelgeulen.

Alle projectpartners zijn aanwezig om uw vragen te beantwoorden. Gemeente Peel en Maas is er met informatie over gebiedsontwikkeling Hummerenweg en het hoogwaterplan en gemeente Venlo over de stappen om te komen tot een Omgevingsplan voor potentiële woningbouwlocaties.

Haalbaarheidstudie voor extra kwelgeulen

Op de locaties van de morgelijke extra kwelgeulen* zijn voor het onderzoek naar de haalbaarheid  peilbuizen geplaatst. Het opnemen van de grondwaterstanden geeft informatie over de beschikbaarheid (kwantiteit) van grondwater. De watermonsters geven informatie over de kwaliteit van het grondwater. Ook zijn handboringen uitgevoerd om de samenstelling van de bodem te kunnen beoordelen, of er kleilagen aanwezig zijn, op welke diepte en dergelijke. Andere onderzoeken zijn in voorbereiding.

*: Kwelgeulen zijn geulen die gevoed worden door kwelwater. Dit is grondwater dat vanuit hoger gelegen gronden en terrassen – maar soms ook vanuit de rivier – in lage delen van de uiterwaard uittreedt en afstroomt. Ondiepe kwelgeulen onderlangs terrasranden aan de Maas zorgen voor een unieke waterkwaliteit en bieden kansen aan een geheel eigen flora en fauna. Kwelgeulen stromen alleen bij hoge waterstanden met de rivier mee.

Terug naar nieuwsoverzicht