Proces en participatie: meedenken over het project
Op dit moment zitten we in de verkenningsfase van het project. Deze duurt van 2023 – 2026. Tijdens de verkenning bepalen we aan de hand van inbreng uit de omgeving welke oplossingsrichtingen verder onderzocht gaan worden. Hier komt uiteindelijk een voorkeursbeslissing uit: de best mogelijke oplossing.
Na de verkenning volgt een planuitwerking van circa drie jaar. Daarna start de uitvoering van de maatregelen. Lees hier meer over de planning.
Vanaf 2023 organiseerden we verschillende bijeenkomsten waarbij u mee kon denken over mogelijke oplossingsrichtingen.
Hoe verder in de verkenningsfase, hoe beter we kunnen bepalen welke oplossingsrichtingen we verder willen uitwerken en onderzoeken. Deze oplossingsrichtingen hebben we in een Notitie Reikwijdte en Detailniveau (de NRD) beschreven. Hierin staat ook welke oplossingsrichtingen zijn afgevallen en waarom. De eerstvolgende stap is dat de oplossingsrichtingen (die in de tussentijd verder uitgewerkt zijn) verder worden onderzocht in ons Milieueffectrapport (MER). Daarin worden de milieugevolgen van de verschillende ontwerpen in beeld gebracht. In het najaar van 2025 (vanaf september) organiseren we weer bijeenkomsten om u bij te praten over de uitkomsten van het MER.
Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.
In Nederland hechten we veel waarde aan het milieu en de omgeving. Om te voorkomen dat het milieu en uw omgeving te sterk worden aangetast bij grote infrastructurele projecten krijgen deze een volwaardige plek in de besluitvorming. Dit doen we met het instrument MER. Een MER brengt specifiek de milieugevolgen van een plan in beeld voordat tot besluitvorming wordt overgegaan. We onderzoeken de effecten op onder andere leefomgeving, lucht, water, bodem, landschap, geluid en gezondheid. Met de uitkomsten van de MER kunnen we de best mogelijke oplossing bepalen: de voorkeursbeslissing.
In een Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) staat welke mogelijke oplossingsrichtingen we verder willen onderzoeken. Dit zijn combinaties van bouwstenen waarmee we onze doelen kunnen halen. In de NRD staat ook welke milieueffecten er in de verdere verkenning worden onderzocht, zoals bijvoorbeeld de invloed op water, bodem en leefomgeving . Het document legt daarmee een basis voor de milieueffectrapportage (MER). Na de onderzoeken uit de MER wordt er pas een keuze gemaakt tussen de mogelijke oplossingsrichtingen.
Iedere indiener krijgt per mail een bevestiging van ontvangst van de inspraakreactie. In de Nota van Antwoorden behandelen we alle inspraakreacties. Deze Nota is openbaar, waardoor u een beeld heeft van alle inspraakreacties die zijn binnengekomen. De inspraakreacties zijn wel anoniem weergegeven.
Daarnaast krijgt u te horen op welke pagina van de Nota uw antwoord te vinden is, zodat u niet lang hoeft te zoeken.
Uw mening is erg belangrijk voor ons! Inwoners, ondernemers en andere betrokkenen kunnen op verschillende manieren meedenken over mogelijke oplossingen. Zo vinden er informatie- en inloopbijeenkomsten plaats. Via de nieuwsbrief kunt op de hoogte blijven van de bijeenkomsten die we organiseren. Met direct betrokkenen in het gebied vinden ontwerpateliers en keukentafelgesprekken plaats.
U kunt ook contact opnemen met de omgevingsmanager van Vierwaarden via [email protected] of 088 – 88 90 100). Of vul ons contactformulier op de website in.
In het gebied van project Vierwaarden is al eerder gewerkt aan een dergelijk project. De eerder opgehaalde ideeën en resultaten uit die gebiedsprocessen nemen wij mee als basis voor dit project. Tijdens de ontwerpateliers bespreken we met direct betrokkenen of de eerder opgehaalde ideeën en resultaten nog actueel zijn of dat hier aanvullingen of aanpassingen voor zijn.
We geven geen gewicht aan de inspraakreacties. Elke reactie wordt hetzelfde behandeld. Met de direct betrokkenen zijn we zoveel mogelijk in gesprek om samen naar goede oplossingen te zoeken. Dit wordt gedeeld met de stuurgroep en dat weegt zwaar.
In de uiteindelijke beslissing wordt alles afgewogen, bijvoorbeeld kosten maar ook draagvlak. Dat is een bestuurlijke afweging waarbij wordt gekeken naar individuele belangen en het grotere geheel.