Denk mee over dijkversterking Roerdelta

Reageren op kennisgeving kan tot 31 mei

In Roermond werken gemeente en waterschap samen aan het project Roerdelta. De gemeente Roermond werkt hier aan de herontwikkeling van de haven. De Roerdelta projectontwikkelingsmaatschappij BV werkt aan een nieuw woongebied. Waterschap Limburg past in dit gebied de waterkering aan. Die is namelijk niet hoog en sterk genoeg om Roermond in de toekomst tegen hoogwater te beschermen. Om te bepalen hoe deze dijk het beste versterkt kan worden, start nu de verkenningsfase. Hierin onderzoeken we mogelijke oplossingen. U bent van harte uitgenodigd om met ons mee te denken.

Dijk als niet storend element

Om te komen tot mogelijke oplossingen voor de dijkversterking houden we rekening met het voorkeursscenario Roerdelta dat de gemeenteraad van Roermond heeft vastgesteld.  Dit voorkeursscenario is samen met omwonenden en belanghebbenden ontwikkeld voor de gebiedsontwikkeling van ‘Roerdelta fase 2 en 3’. Hierin is bepaald dat de dijk zoveel mogelijk als niet storend element en op een natuurlijke manier in het in te richten openbaar gebied ingepast moet worden. In het proces dat nu volgt onderzoeken we samen met betrokkenen hoe we dat het beste kunnen doen.

Denk mee over dijkversterking

De komende tijd staat in het teken van het inventariseren van kansrijke oplossingen voor de dijkversterking en het in beeld brengen van de belangen die spelen in het gebied. Iedereen die mee wil denken over hoe de dijk het beste in het gebied kan worden ingepast, kan de komende zes weken oplossingen aandragen bij het Waterschap. Dat doet u door formeel te reageren op de kennisgeving die gepubliceerd is. Hieronder leest u hoe dat moet.

Daarnaast gaan we ook in gesprek met geïnteresseerden om ontbrekende kennis en gevoeligheden op te halen. Dat doen we onder andere tijdens een informatieavond (medio dit jaar). Ook omgevingswerkgroepen en keukentafelgesprekken kunnen onderdeel uitmaken van het participatietraject. Meer informatie hierover volgt nog.

Reageren op kennisgeving kan tot 31 mei 2023

Op 19 april jl. is de kennisgeving gepubliceerd over de start van de verkenningsfase. Vanaf deze datum heeft u 6 weken de tijd – dus tot 31 mei 2023 - om uw oplossingen en ideeën voor de dijkversterking in Roerdelta aan te dragen. Uw oplossingen moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

• ze moeten binnen het projectgebied van Roerdelta liggen en een oplossing bieden voor het gehele achterliggende gebied;
  • ze moeten sober en doelmatig zijn. Dat wil zeggen: uitvoerbaar, beheerbaar, kosteneffectief, een gemeenschappelijk doel dienen en geen afbreuk doen aan de gewenste ruimtelijke kwaliteit en de waarden in het gebied;
  • ze moeten passen binnen de stedenbouwkundige uitgangspunten van het door de gemeente Roermond gekozen voorkeursscenario (D) voor de ontwikkeling van Roerdelta. Lees meer hierover op de website van Roerdelta.

U kunt uw oplossingen en ideeën mailen naar dijkversterking@waterschaplimburg.nl of per post sturen naar Waterschap Limburg, t.a.v. HWBP-project Roerdelta, Postbus 2207, 6040 CC Roermond.

Alle oplossingen die u aanreikt, beoordelen we samen met de gemeente Roermond en De Roerdelta Projectontwikkelingsmaatschappij BV. Uiterlijk medio 2023 koppelen we u persoonlijk terug wat we met uw inbreng gaan doen.

Het vervolg

Op basis van de kennis die we ophalen en de ideeën die we aangereikt krijgen, selecteren we de meest kansrijke oplossingen. Die werken we uit in kansrijke alternatieven. Aan het einde van de verkenningsfase (medio 2024) stellen we een voorkeursalternatief (VKA) vast. Dit VKA wordt vervolgens in een planuitwerkingsfase in detail uitgewerkt en ingepast en uiteindelijk in een (ontwerp)Projectbesluit Omgevingswet opgenomen.

Zo ziet de planning er nu uit:

• Verkenningsfase: medio 2023 – medio 2024 (Voorkeursalternatief medio 2024 gereed).
  • Planuitwerkingsfase: medio 2024 – eind 2025.
  • Ontwerp-Projectbesluit gereed: begin 2025.
  • Realisatiefase start vanaf 2026.
  • Werkzaamheden gereed: 2029.

Voor vragen over het project kunt u terecht bij Waterschap Limburg:

Naar de projectpagina

Direct naar de kennisgeving