Uitnodiging: informatieavond Waterschap Limburg en Dijkzone Alliantie

Op woensdag 28 februari organiseren Waterschap Limburg en de bouwcombinatie Dijkzone Alliantie een informatieavond over de dijkversterking in Arcen. Tijdens deze avond zal het waterschap u meer vertellen over de aanbesteding en het vervolgproces. De bouwcombinatie presenteert de impressies van de zelfsluitende kering in Arcen-Midden, de kering op andere plekken, zoals de watermolen en de Schanstoren en de planning op hoofdlijnen. Dit doen we tijdens een plenaire presentatie in MFA De Schans. U bent vanaf 19:00 uur van harte welkom.

Hieronder lichten we alvast kort toe hoe de samenwerking tussen Waterschap Limburg en Dijkzone Alliantie er de komende tijd uitziet. Op 28 februari gaan we hier uitgebreid op in.

De aanbesteding is bijna afgerond

De opdracht voor de volledige dijkversterking en -verlegging is nu voorlopig gegund aan Dijkzone Alliantie. In deze bouwcombinatie werken Ploegam, Dura Vermeer & Hollandia Infra samen. Deze combinatie realiseert voor Waterschap Limburg ook de dijkversterking Steyl – Maashoek met de zelfsluitende Vlotterkering®. Met deze voorlopige gunning gaat de aanbesteding voor de opgave in Arcen de laatste fase in.

Definitieve prijs en gunning

In deze laatste fase gaat de Dijkzone Alliantie de prijs voor de zelfsluitende kering voor Arcen-Midden definitief bepalen. Hiervoor zal de aannemer ook nog met een beperkt aantal bewoners/ondernemers in gesprek gaan. Dit gebeurt in overleg met het waterschap. Als dit proces in april goed is afgerond, is de definitieve gunning in de zomer van 2024 gepland. Waterschap wil dat moment, tegelijk met het ondertekenen van een realisatieovereenkomst door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie Limburg en gemeente Venlo, feestelijk omlijsten.

Uitvoeringsontwerp en voorbereidende onderzoeken

De komende periode gaat Dijkzone Alliantie al starten met enkele aanvullende onderzoeken, zoals het plaatsen van peilbuizen en het uitvoeren van sonderingen. Zodra de opdracht definitief gegund is, gaat Dijkzone Alliantie hiermee verder en gaan zij intensief met bewoners en ondernemers in gesprek over het uitvoeringsontwerp en de werkzaamheden. Eind 2025 starten uiteindelijk de grootschalige werkzaamheden aan de dijk. Zoals bekend heeft Dijkzone Alliantie in de periode van 2025 tot en met 31 december 2027 de tijd om de kering aan te leggen. Hierbij houden we rekening met allerlei beperkingen vanuit natuur én de belangrijke uitdaging om niet in het toeristisch seizoen te werken. Voorafgaand worden diverse werkzaamheden verricht, zoals het verleggen van kabels en leidingen.

Hoe ziet de zelfsluitende kering eruit?

De zelfsluitende kering van Dijkzone Alliantie is een zogenaamde Vlotterkering®. Deze kering bestaat uit een klep die bij hoogwater vanzelf omhoog komt en zo het water tegenhoudt. Is de kering niet omhoog  (in ruststand), dan is de klep onderdeel van de tuin of terras van de bewoners of de ondernemers. Deze klep wordt zowel functioneel als landschappelijk in de tuinen en/of terrassen ingepast. Tijdens de informatieavond laat Dijkzone Alliantie u de eerste impressies hiervan zien.

Programma informatieavond

U bent op woensdag 28 februari vanaf 19:00 uur welkom in MFA De Schans. Het programma voor die avond ziet er als volgt uit:

19:00 uur: ontvangst
19:15 uur: start plenaire presentatie, door Waterschap Limburg en Dijkzone Alliantie
20.30 uur: einde

Terug naar projectenpagina