Voortgang diverse onderzoeken

Diverse onderzoeken in Arcen

Archeologie

Het archeologisch verkennend booronderzoek is afgerond en ligt als concept bij de bevoegde gezagen. Hierin is onderzocht in welke grondlagen langs ons dijktracé er een grote kans is dat we daar  waardevolle archeologische vondsten aantreffen. Uit dit onderzoek komt naar voren dat er voor een groot aantal delen van het dijktraject een vervolgonderzoek gewenst is. Dit doen we om beter in kaart te krijgen waar we wél en waar we géén archeologische vindplaatsen verwachten in de uitvoering. Op en rondom het Schansplein zullen we binnenkort een geofysisch onderzoek uitvoeren: aan de hand van meetapparatuur brengen we de ondergrond in beeld en ontdekken zo waar de onderdelen van de schanstoren en omwalling in de grond zitten.

Flora en Fauna

Onderzoeksbureaus zijn bezig om ons flora en fauna onderzoek compleet te maken. Binnenkort start er onder andere een onderzoek naar vleermuizen rondom La Tour Meuse. Met dit onderzoek zorgen we ervoor dat we een compleet beeld hebben van de flora en fauna die we aantreffen voor en tijdens onze uitvoering en kunnen we beschermingsmaatregelen treffen om verstoring te voorkomen.

Milieuhygiëne

Om de bodemkwaliteit nog beter in beeld te krijgen, zijn er de afgelopen weken aanvullende onderzoeken uitgevoerd. Deze informatie vormt een belangrijke basis voor het grondstromenplan. Met dit plan kan de aannemer duidelijk inschatten wélke grond hij waar in het gebied opnieuw kan toepassen én welke grond vervuild is en moet worden afgevoerd. Een eerste inschatting laat zien dat er geen ernstige verontreinigingen zijn aangetroffen.

Bomeninventarisatie

Ons onderzoeksbureau gaat langs het hele toekomstige dijktracé én de werkstroken de aanwezige bomen in kaart brengen. We meten onder andere de vitaliteit, omvang en kroonprojectie.

Daarnaast zijn we er door meerdere bewoners op gewezen dat enkele bomen op de Schans ziek lijken te zijn. Dit is ook door ons aangekaart bij de gemeente. Zoals eerder gemeld door de gemeente willen zij de bomen behouden, maar zorgen sommige bomen voor onveilige situaties. De gemeente gaf bijvoorbeeld aan dat de beuk met zwammen onderaan de stam op de hoek van het Schansplein te slecht is om voor langere termijn te kunnen behouden. Wel wordt gekeken of de bomen dit voorjaar nog in het blad komen en zal de gemeente op basis daarvan vervolgkeuzes maken.

Houd voor meer informatie over onze onderzoeken de website in de gaten. Zodra onderzoeken zijn afgerond publiceren we ze op onze onderzoekspagina.