Vierwaarden zet in op jongerenparticipatie

Op 23 en 25 september bezochten twee omgevingsmanagers en de communicatieadviseur van Vierwaarden twee middelbare scholen in de gemeente Venlo: College den Hulster en het Valuascollege. Hiermee zetten we in op jongerenparticipatie. We spraken daar met 4-havo, 5-havo en 6-vwo klassen.
De leerlingen kregen een inkijkje in ons project
Met een presentatie gaven we leerlingen een inkijkje in ons project. We namen ze onder andere mee in onze opgave, doelen en het proces. Ook kregen ze een beeld bij de complexiteit: waarom duren dit soort projecten zo lang? Wat komt er allemaal bij kijken en welke partijen zijn betrokken? Na de presentatie lieten we de leerlingen zien hoe de stuurgroep van Vierwaarden op 30 oktober het voorkeursalternatief kiest: door middel van een afdruk van ons gehele projectgebied waar de verschillende varianten als ‘puzzelstukken’ op worden gelegd om het beste totaalpakket aan maatregelen zichtbaar te maken.
De input van leerlingen nemen we mee naar de stuurgroep
We sloten de gastcolleges af met vier stellingen die relevant zijn voor Vierwaarden. Vinden de leerlingen bijvoorbeeld dat individuele huiseigenaren hinder mogen ondervinden van een dijk, ook als dat nodig is om een ander gebied te beschermen? En zien ze liever dat natuurgebied of landbouwgrond moet verdwijnen, als dat nodig is om de dijk te versterken of verleggen? Een aantal leerlingen verscheen na afloop van het gastcollege voor de camera. Daar vertelden zij hoe hun klas op de stellingen had gereageerd. Dit filmpje leggen we voor aan de stuurgroep. Zo kunnen zij bij ‘het leggen van de puzzel’ ook de input van jongeren meenemen.