Code oranje: Waterschap Limburg afgeschaald

Gepubliceerd op 20 mei 2022

AutoWL Weer

Het KNMI heeft voor Limburg code oranje afgekondigd. Vanaf 13:00 uur worden onweersbuien verwacht, waarbij 20 tot 30 mm regen kan vallen, met lokale uitschieters tot 50 mm. Die waarschuwing geldt in versterkte mate voor Zuid-Limburg. De weerswaarschuwing geldt tussen van 13:00 tot 16:00 uur. Daarna geldt nog code geel tot 17:00.

Update 20 mei - 16:48 - Maatregelen wateroverlast afgeschaald

De verhoogde staat van paraatheid binnen het waterschap is afgeschaald. De onweersbuien die vrijdagmiddag over Limburg zijn getrokken hebben lokaal voor wateroverlast gezorgd. In en rond Geleen viel 20 tot 30 mm regen, met lokale uitschieters boven 30 mm. In de rest van de provincie bleef de wateroverlast beperkt.

Er zijn diverse schademeldingen bij het Waterschap binnengekomen, maar in geen van de gevallen gaat het om schade met gevolgen voor het functioneren van het watersysteem.

Update 20 mei - 14:36 - Waterschapswerk in beeld

Update 20 mei - 13:41 - Extra maatregelen tegen mogelijke wateroverlast

Duikers in Zuid-Limburg zijn gecontroleerd op doorstroming. Diverse stuwen zijn omlaag gezet en er zijn beverdammen verlaagd, zodat regenwater snel kan afstromen. Het sifon onder het Julianakanaal bij Geulle is geïnspecteerd.

Preventieve inspecties

Waterschap Limburg heeft preventieve inspecties uitgevoerd bij de waterbuffers in het Heuvelland en omliggend gebied, die zijn aangelegd om te voorkomen dat water te snel afstroomt en in lager gelegen gebieden voor overlast zorgt. Het watersysteem en buffers die in 2021 zijn beschadigd, zijn nagenoeg allemaal hersteld. Het watersysteem is terug op het niveau van voor de watercrisis van vorig jaar.

Waterschap Limburg verhoogde staat van paraatheid

Daarnaast is binnen het waterschap een verhoogde staat van paraatheid afgekondigd en zijn preventieve maatregelen genomen. Medewerkers van het waterschap zijn op strategische plekken aanwezig.

In de werkloodsen in Horst en Sittard liggen grote hoeveelheden zandzakken klaar, die in geval van nood direct beschikbaar zijn voor gemeenten. Op centrale plekken in het Heuvelland worden vrachtwagens gestationeerd met materiaal waarmee snel nooddijken kunnen worden aangelegd.

We zijn preventief opgeschaald en de situatie wordt nauwlettend gemonitord door de Centrale Regiekamer. We staan in nauw contact met de Veiligheidsregio’s Zuid Limburg en Limburg-Noord.

Wat doe je bij plotselinge wateroverlast?

Op de website www.wachtnietopwater.nl kunt u tips vinden die u kunnen voorbereiden op mogelijke wateroverlast.

Op de website www.brandweer.nl/onderwerpen/storm-en-wateroverlast/ kunt u meer informatie vinden over wie u wanneer moet bellen bij wateroverlast.

infographic waterschade
Caption

Meldkamer Water

Voor overige vragen kunt u bellen naar de Meldkamer Water: (0800) 03 41 (24 uur per dag).

Waterstanden in Limburg

Informatie over de waterstanden en de afvoer van de beken staat op www.waterstandlimburg.nl. Ook kunt u de app WaterstandLimburg downloaden in de App Store of Google Play Store.

Persvragen en persbeelden

Voor persvragen kan gebeld worden naar ons persnummer: 088 – 88 90 550.