Gratis cursus 'Politiek actief voor het waterschap'

ProDemos_ActiefvoorhetWaterschap_Banner_630x1200_01

Interesse in een bestuursfunctie bij het waterschap? Meld je aan!

Gratis cursus 'Politiek actief voor het waterschap'

Over iets meer minder dan een jaar vinden de waterschapsverkiezingen plaats. In aanloop naar de verkiezingen organiseren we de vijfdaagse cursus 'Politiek actief voor het waterschap'. De gratis cursus is bedoeld voor iedereen die interesse heeft om betrokken te zijn bij het waterschap en zich misschien wel kandidaat wil stellen bij de komende verkiezingen. Tijdens de cursus leer je wat het inhoudt om bestuurslid van het waterschap te zijn.

De cursus

Waterschap Limburg zorgt in de provincie Limburg voor veilige dijken, droge voeten, schoon water en voldoende water. Hoe we dat doen leer je tijdens de cursus 'Politiek actief voor het waterschap'. Je krijgt uitgelegd hoe besluitvorming gaat en een toelichting op inhoudelijke onderwerpen en de financiën. Ook ontmoet je de dijkgraaf en leden van het dagelijks en algemeen bestuur. De cursus is ontwikkeld door ProDemos (Huis van de Nederlandse democratie) en de Unie van Waterschappen. De volledige cursus bestaat uit 5 cursusdagen:

• 25 mei 2022, 19.00 - 22.00 uur: Introductie en kennismaking
  • 8 juni 2022, 19.00 - 22.00 uur: Politiek en besluitvorming
  • 22 juni 2022, 19.00 - 22.00 uur: Het algemeen bestuur
  • 29 juni 2022, 19.00 - 22.00 uur: Training effectief vergaderen
  • 6 juli 15.00 - 19.00 uur: Bijwonen vergadering van het algemeen bestuur

Het bestuur vertegenwoordigt inwoners, bedrijven, boeren en natuur

Het bestuur van Waterschap Limburg bestaat uit een algemeen bestuur, een dagelijks bestuur en een voorzitter. Dit is vergelijkbaar met een gemeentebestuur. Het neemt de belangrijke besluiten over de doelen en werkwijze van het waterschap en behartigt daarin de belangen van de inwoners, bedrijven en natuur in Limburg. De uitvoerende organisatie adviseert het bestuur hierbij.

Iedereen is welkom

Iedereen van 18 jaar en ouder is welkom bij de gratis cursus om kennis te maken met het werk van het waterschap en het bestuur. Lidmaatschap van een politieke partij is niet verplicht. Heb je na de cursus interesse in een bestuurlijke functie, dan is het nodig om op een kandidatenlijst te staan. Meer informatie over het waterschapsbestuur is te vinden op https://www.waterschaplimburg.nl/bestuur/.

Wil je je aanmelden?

Aanmelden is helaas niet meer mogelijk.