Neer: “Ik ben tevreden met de oplossing voor de kademuur bij Neer”

Gepubliceerd op 28 juni 2018

Math Beckers 1 klein

Al 25 jaar is Math Beckers lid van Watersportvereniging Hanssum op de dijk in Neer. Hij was jaren bestuurslid en is nu actief als projectleider. De afgelopen jaren zette hij zich in om de dijkversterking rond de vereniging in goede banen te leiden. “Het was een strijd, maar we zijn tevreden met de oplossing die er nu ligt.”

Het was puur toeval dat Math Beckers de watersport leerde kennen. Zo’n 25 jaar geleden nam een vriend hem mee naar zijn boot, die hij wilde verkopen. “Ik had geen ervaring met de watersport”, vertelt Math. “Toch besloot ik binnen twee dagen om de boot te kopen, ik was meteen gek van zeilen. Zeilen betekent even in een andere wereld zijn. Je ziet het land van de andere kant en de rust op het water is heerlijk.” Math werd lid van WSV Hanssum. Hij was acht jaar voorzitter en werkt nu als projectmanager. “De vereniging gaat me erg aan het hart”, zegt hij. “De leden staan altijd voor elkaar klaar en je kunt bij ons goedkoop je boot neerleggen. Zo wordt de watersport voor veel mensen toegankelijk en dat moet zo blijven.”

Haven Neer
De haven in Neer

Apetrots op de haven

Een paar jaar geleden informeerde Waterschap Limburg de club over de dijkversterkingsplannen bij Neer. “De dijk bij onze haven was te steil en moest worden afgeschuind”, zegt Math. “Dat zou ons over de hele breedte van de haven tien meter water kosten en daar waren we erg boos over.” Math ging daarom in gesprek met de gemeente Leudal, die in overleg met het waterschap plannen had gemaakt om het buurtschap Hanssum op te knappen. Er zou onder andere een wandelboulevard langs de haven komen. Math maakte tekeningen van de gewenste situatie, inclusief dijkversterkingsplannen. “Tot mijn grote vreugde namen de gemeente en het waterschap die helemaal over”, zegt Math. “Mede dankzij de goede samenwerking met de gemeente Leudal is het gebied rond onze haven nu aangepakt. De eerste wandelpromenade is klaar en de dijk is afgeschuind. Ik ben apetrots als ik zie hoe prachtig onze haven er nu bij ligt.”

Glazen keermuur bij de haven

De geplande tweede promenade kan pas aangelegd worden als de nieuwe keermuur klaar is. De bestaande keermuur moet met zeventig centimeter verhoogd worden. “Het waterschap wilde daar aanvankelijk een betonnen muur van maken”, zegt Math. “Dat zou ons het uitzicht over de haven vanaf ons terras kosten. Slecht voor de sfeer en voor de veiligheid rond het water.”

jachthaven Neer grote foto

Trots op het eindresultaat

Math ging een gesprek aan met het waterschap. Na veel overleg is nu besloten om de betonnen verhoging deel te vervangen door een glazen keermuur. “We zijn tevreden met deze oplossing”, zegt Math. “We hadden nog liever beweegbare delen gehad, maar dit is ook goed. We zijn er nog niet helemaal, want we weten nog niet wanneer de nieuwe keermuur wordt gebouwd. Als dat in ons watersportseizoen moet gebeuren, kost ons dat sowieso geld. Maar we hebben gestreden voor onze vereniging en ik ben trots op wat we bereikt hebben.”