Hoogwaterveiligheid en heel veel meer, kom jij ook?

Beesel_dijkversterking_11_klein

Op zaterdag 18 juni tijdens de Dag van de Bouw kunt u een kijkje nemen bij dijkversterking Beesel, dijkversterking Heel en op de indrukwekkende locatie Trierveld aan de Parallelweg tussen Schipperskerk en Illikhoven.

Beesel

Van 10.00 tot 14.00 uur bent u welkom en kunt u zien wat er allemaal achter de bouwhekken bij dit mooie dijkversterkingsproject gebeurt. De ontvangstlocatie is op het ketenterrein in Beesel (Ouddorp 9, naast Kwekerij Bouten).

Wat is er te doen in Beesel?

• We organiseren ongeveer elk half uur een begeleide wandeling. U hoeft zich voor deze wandeling niet vooraf aan te melden. Op uw smartphone kunt u via de volgende URL toekomstbeelden zien van enkele punten in Beesel. We bezoeken een aantal van deze punten tijdens de begeleide wandeling. Belangrijk: voor de wandeling dient u stevig schoeisel te dragen, de route loopt over de dijk en is niet geschikt voor mindervaliden of mensen die slecht ter been zijn.
  • Er is een ruimte aanwezig met informatie over het project, ook kunt u foto’s en visualisaties van het project bekijken. Wilt u meer weten over de werkzaamheden? Stel uw vragen aan de aanwezige medewerkers, u kunt ze herkennen aan het oranje veiligheidsvestje.
  • Heel bijzonder: de eerste graafmachine op waterstof van Nederland is die dag in Beesel! De graafmachine is volledig emissieloos. Bij deze graafmachine en een aantal andere machines is een medewerker aanwezig die u uitleg kan geven over de machine en de werkzaamheden.
  • Voor de kinderen organiseren we een leuke activiteit: zij mogen met zand, klei en water zelf een mini dijk bouwen.
  • Ook is de lokale Heemkundevereniging Maas en Swalmdal aanwezig. Kinderen mogen met een echte metaaldetector, die ze ter plekke krijgen aangereikt, naar archeologische “vondsten” zoeken op een stuk van het projectterrein. Dit onder begeleiding van aanwezige (amateur) archeologen.
  • En als u er dan toch bent: breng een bezoek aan Molen De Grauwe Beer. De molen is zaterdag geopend en ligt op loopafstand van de locatie voor de Dag van de Bouw.

Op de Dag van de Bouw is een fotograaf aanwezig om foto’s te maken. Wilt u liever niet op de foto? Meld dit dan bij aankomst bij de fotograaf.

Heel

Op 18 juni vindt de Dag van de Bouw plaats en kunt u een kijkje nemen bij dijkversterking Heel. We organiseren twee begeleide wandelingen over dijkversterking Heel. De eerste wandeling start om 10.15 uur, de tweede wandeling om 11.15 uur.

Vooraf aanmelden is noodzakelijk zodat bekend is hoeveel deelnemers er zijn. U kunt zich tot vrijdag 17 juni 12.00 uur aanmelden via fverhoeven@mourik.com. Verzamelen bij de bouwkeet ter hoogte van Pol 18 in gemeente Maasgouw.

Tip: heeft u een smartphone of tablet met mobiel internet? Neem deze gerust mee! Wij kunnen u dan tijdens de wandeling toekomstbeelden van een aantal kenmerkende locaties in Heel laten zien.
Stevig schoeisel is een must voor deze wandeling, niet alle wegen zijn vlak en goed begaanbaar.

Born

Hoogwaterveiligheid - hoe kan het ook anders - staat samen met natuurontwikkeling, grindwinning, archeologie, scheepvaart en het immense grondverzet met innovatief materieel deze dag van 10 tot 17 uur centraal. Met het boordevolle programma van onder andere rondritjes, excursies, infostands, bezienswaardigheden en een kinderhoek (wij gaan dijken bouwen met kinderen) is er voor elke bezoeker veel te beleven. Door onze deelname kunnen kinderen dijken bouwen en ervaren hoe dijken werken, daarnaast kun je op excursies met dijkwachten.

Kom je ook een kijkje nemen?  Het programma is van 10.00-17.00 uur aan de Parallelweg 1 in Born.

Overzicht bezienswaardigheden en activiteiten

• Rondritjes in grote vrachtauto’s
  • Boottochten met schutten in de sluis van Born
  • Expo archeologische vondsten met resten duizend jaar oude boot en wapentuig