Dode vissen in Geul door gescheurde mestsilo in België

dode vissen geul

Door een gescheurde silo in België is er donderdagavond mest gestroomd in de Geul. Momenteel is niet bekend om welke hoeveelheden het gaat. Wel zijn er vandaag veel dode vissen aangetroffen in het zuidelijke deel van de Geul bij de Belgische grens.

Medewerkers van het waterschap houden de situatie nauwlettend in de gaten en hebben watermonsters genomen. Het waterschap adviseert om voorlopig geen vee te drenken met water uit de Geul en geen huisdieren te laten zwemmen in de Geul.

Doordat er schoon water via zijbeken wordt aangevoerd, zal de concentratie mest in de Geul benedenstrooms afnemen. Toch kan er plaatselijk stankoverlast voorkomen. Inmiddels zijn medewerkers van het waterschap en leden van lokale visverenigingen gestart met het ruimen van de dode vissen.