Testen demontabele waterkering in Bergen, Well en Arcen

Gepubliceerd op 25 april 2018

opbouwen_coupure_20924-2

Waterschap Limburg beheert en onderhoudt de (demontabele) keringen in Limburg. Jaarlijks testen we een deel van het materiaal en oefenen we het opbouwen ervan. Dit doen we op dinsdag 1 mei in Bergen en Well, woensdag 2 mei in Arcen en dinsdag 8 mei in Well.

Complexe en logistieke operatie

Limburg heeft 179 kilometer aan primaire waterkeringen. Daarvan is ruim 4 kilometer demontabel. Dat zijn plekken in de waterkering die ten tijden van hoogwater dicht gemaakt moeten worden. Een complexe en logistieke operatie. Binnen een kort tijdsbestek en door weer en wind vervoeren we meer dan 2000 big-bags, 120.000 zandzakken en duizenden balken naar een 200-tal locaties tussen het noordelijkste puntje in Mook tot het zuidelijkste puntje in Eijsden.

Het is wettelijk verplicht om de keringen elke zes jaar te testen. Ieder jaar komt een aantal locaties aan de beurt. Dit keer in de gemeenten Bergen en Venlo.

Wil je zien hoe we dat doen? Kijk dan naar deze korte film: