Waterschapskantoor en omgeving vergroenen en verduurzamen

Gepubliceerd op 8 februari 2018

verduurzamen kantoor

Het waterschapskantoor en de omgeving van de Maria Theresialaan in Roermond ondergaan een metamorfose. Ze worden groener en duurzamer. Woensdag 7 februari presenteerde MTD Landschapsarchitecten uit Den Bosch de eerste ruwe schetsen. Het waterschap onderzoekt de haalbaarheid en hoopt met de realisatie een voorbeeld te zijn voor anderen bij het voorkomen van hittestress, het verder verduurzamen van het kantoorpand en de omgeving en de ambitie om  water op te vangen en te hergebruiken.

De Gemeente Roermond is nauw betrokken bij de plannen en faciliteert het waterschap waar nodig.  De  Roermondse wethouder Fick en waterschapsbestuurder Michel Bouts zetten daarom hun handtekening onder een intentieovereenkomst voor de upgrade van dit deel van de stad. Omwonenden, woningcorporaties en bedrijven in de omgeving ontvangen binnenkort een uitnodiging om mee te denken in de verdere uitwerking. Het waterschap rekent op een actieve betrokkenheid van de omgeving bij de realisatie van de plannen.

Meer groen

De gevels en daken van het kantoor worden voorzien van groene beplanting. Dit heeft een isolerende werking en zorgt voor de nodige verkoeling in de zomer. Rondom het kantoorpand komt een tuin voorzien van waterprojecten en een wadi om overtollig regenwater op te vangen. De Maria Theresialaan verandert in een groene laan met meer bomen. Het oude schoolgebouw aan de zuidkant van het plangebied gaat mogelijk plaatsmaken voor 200 groene parkeerplaatsen, voorzien van waterdoorlatende bestrating. Hierdoor kan het overtollige water de bodem in zakken. Dit ontlast het riool bij hevige buien.

Hergebruik water

Het streven is om in de toekomst waterneutraal te zijn. Daarom denkt het waterschap ook na over opvang en hergebruik van regenwater en lokale zuivering van afvalwater in en om het kantoorgebouw. Michel Bouts, bestuurder bij Waterschap Limburg: “Afgelopen september is het waterschap verhuisd naar deze locatie in Roermond. We kozen toen al bewust, vanuit de duurzaamheidsgedachte, voor verhuizen naar een bestaand kantoorpand, in plaats van nieuwbouw. We hebben toen direct 300 zonnepanelen op het dak gelegd en extra isolerend glas geplaatst. Met de huidige plannen kunnen we onze duurzaamheidsambities verder realiseren om uiteindelijk energie- en waterneutraal te worden”.